Pro motoristy požehnání, pro Holubické pohroma. Rozšíření dálnice D1 od Kývalky po Holubice někomu usnadní život, jiní se ale bojí, že jim z něho udělá peklo.

„Tím, že na dálnici vznikne šestipruh, tak se komunikace přiblíží k obci. To nemůže těšit nikoho z místních, mě samozřejmě nevyjímaje,“ uvedl starosta Holubic Rudolf Pěršala.

Starosta připomněl, že obec navíc obklopuje i další významná dopravní tepna: mezinárodní silnice E50. Obyvatelé si dlouho stěžovali na hluk, ten aspoň částečně po řadě urgencí zmírnila protihluková stěna, již Ředitelství silnic a dálnic postavilo v roce 2003.

Naopak řidiči pochopitelně plán silničářů vítají. „Nejednou se mi stalo, že jsem se zasekla v koloně. Pořád jsou někde na dálnici omezení. I nehody jsou v poslední době nějak častější. Bylo by dobré, kdyby tu přibyl ještě jeden pruh. Vyřešilo by to dopravní zácpy,“ svěřila se třeba Simona Galíčková. Ta kvůli svému povolání tráví za volantem hned několik hodin denně.

To, co v Holubicích vyvolalo zděšení, by naopak v jiných obcích vzbudilo radost. Třeba v Komořanech. „Kdykoli jsou na dálnici potíže, lidé sjíždějí na starou cestu a Komořany jsou zcela ucpané. V poslední době nabývám dojmu, že provoz, nehody, opravy a veškeré potíže na dálnici jsou čím dál častější záležitostí,“ tvrdila komořanská starostka Marie Šimáčková.

Podle ní by tyto problémy vyřešila právě šestiproudá dálnice. „Provoz v naší obci je opravdu hustý a je otázka času, kdy dojde k nějaké tragické nehodě. Když jsem se dozvěděla, že se dálnice bude rozšiřovat, tak jsem doufala, že se to dotkne i nás,“ doplnila starostka.

Od Holubic směrem na Vyškov se ale v dohledné době s rozšířením dálnice na šestipruh nepočítá. „Nejezdí tam tolik aut, aby byl k tomu důvod,“ objasnil šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

Samotné rozšíření dálnice je zatím běh na poměrně dlouhou trať. „Na čtyři fáze stavby máme hotovou dokumentaci územního rozhodnutí. U těchto staveb v současné době připravujeme žádost o územní rozhodnutí. Tu bychom chtěli podat v příštím roce,“ přiblížila tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Dodala, že vše musí být v souladu s územními plány kraje. „Odhaduji, že získání stavebního povolení bude trvat dva a půl roku. Takže stavba začne v roce 2010,“ doplnila Vápeníková.