Vyškovsko - Úbytek odběratelů, snížení zisků a strach zaměstnanců, že už brzy přijdou o práci. To všechno má na svědomí ekonomická krize, kterou už před časem začaly vnímat také firmy z Vyškovska. Nejvíc trpí ty, které vyrábějí nejrůznější příslušenství do aut nebo stavebních stojů.

Patrik Klapal, který pracuje ve společnosti Fritzmeier, uvedl, že ve firmě stojí některé výrobní linky. „Do konce roku mám práci nejspíš jistou, ale co bude za tři měsíce, to opravdu netuším. Mám docela strach, že od příštího roku skončím na úřadu práce. Tyto obavy má celá řada lidí,“ je přesvědčený Klapal.

Vedení podniku jeho slova víceméně potvrdilo. Podle personalisty Aleše Dobrovolného firma pocítila krizi hlavně v oboru výroby kabin pro stavební stroje. ,,Na druhé straně však nedošlo k propadům u dalších dvou druhů naší výroby, jako jsou kabiny pro zemědělské a manipulační stroje. Naopak u kabin pro speciální stroje, tím mám na mysli například automobilové jeřáby, zaznamenáváme lehký nárůst,“ objasnil Dobrovolný.

Jak ještě doplnil, společnost se snaží, aby se krize co nejméně dotkla zaměstnanců. „Velmi rychle jsme ukončili spolupráci s personálními agenturami, které nám zprostředkovávají přidělování pracovníků,“ uvedl Dobrovolný.

Ačkoliv dělníci z Fritzmeieru můžou být prozatím klidní, pracovníci některých dalších firem z Vyškovska by se už měli poohlížet po novém zaměstnání.

Jak nedávno uvedl ředitel Úřadu práce ve Vyškově Jan Marek, vedení některých firem v okrese už přemýšlí o propouštění. „Jde hlavně o ty, které mají zahraniční kapitálovou účast. Redukce zaměstnanců se bude v první fázi týkat agenturních a zahraničních pracovníků,“ potvrdil Marek. To hrozí například ve vyškovské společnosti Antreg. „Pociťujeme pokles objednávek, a to zejména od německých odběratelů. Tento propad chceme nahrazovat novými zakázkami, takže v současné době nedokážeme říct, jestli a po případě kolik zaměstnanců budeme propouštět,“ potvrdila generální ředitelka společnosti Antreg Ilona Romanová.

Zatímco v některých podnicích ještě nevědí, několik zaměstnanců brankovické pobočky firmy EMS-Patvag už muselo své místo opustit. „Ani nám se krize samozřejmě nevyhnula. Dočasně jsme pozastavili nábor nových pracovníků na pozice výrobních operátorů. Také jsme částečně omezili výrobu a ukončili pracovní poměr s desítkou pracovníků ve zkušební době,“ prozradil jednatel společnosti Vladimír Buriánek.

Podle brněnského ekonoma Marka Hatlapatky ze společnosti Cyrrus je krize v automobilovém průmyslu způsobená právě tím, že lidé si kupují auta jen tehdy, když se jim daří.

„Chtějí mít jistou práci a třeba výhled na postup. V současné době odkládají koupi těchto statků, protože si nejsou jistí, jestli budou mít za tři měsíce zaměstnání. Na automobilový průmysl je nabalená spousta firem, které dodávají nejrůznější součástky a nebo prvky. Krize se dotýká pak i jich,“ objasnil Hatlapatka.