Svědčí o tom výsledky testů, které žáci čtvrtých tříd některých základních škol z Vyškovska absolvují na vyškovském dopravním hřišti. „Z naší školy je mají za sebou zatím dvě třídy. Polovina žáků získala průkaz cyklisty,“ uvedl ředitel Základní školy Purkyňova ve Vyškově Luděk Höfer.

V sobotu zkoušku složil například Petr Kulík, který navštěvuje vyškovskou Základní školu Tyršova. „Nepřipadlo mi to složité. Museli jsme třeba poznávat značky, určit, kdo má v křižovatce přednost. Získal jsem sedmnáct bodů z dvaceti. Hranice byla patnáct. Někteří spolužáci ale měli i méně,“ řekl školák.

Kurzy pro základní školy na vyškovském dopravním hřišti pořádá středisko volného času Maják, kterému areál patří. Kdyby se při vyhodnocování testů řídili striktně pravidly Besipu, který je tvoří, chlapec by neprošel. „Tolerují jen dvě chyby. My jsme mírnější,“ uvedla pracovnice Majáku Žaneta Tomášková, která na hřišti teorii i praxi vyučuje.

Maják pořádá desetihodinový kurz každý rok už zhruba osm let. Dělí se na teoretickou a praktickou část. „Za celou dobu jsem snad nezažila, že by některý žák uměl pravidla na sto procent,“ vzpomínala Tomášková.

Některé děti podle ní ani neumí pořádně jezdit na kole. „A tak se třeba bojí pustit řídítek a dát znamení, že odbočují,“ doplnila Tomášková.

Potvrdila to i mluvčí vyškovské policie Alice Musilová. „Na akcích pro školy, které pořádáme, zhruba osmdesát procent dětí nezná základní dopravní předpisy. Neohlížejí se, špatně se rozhlíží, mají problémy s předností,“ vyjmenovala policejní mluvčí.

Jiná situace panuje na Blanensku. Tam mají školáci například dopravní hřiště v okresním městě. A to jak čtvrťáci, tak i děti, které navštěvují družiny základních škol v Blansku. „Čtvrťáci k nám chodí připravení, učitelé s nimi pravidla probírají. Za dvě dopoledne, co u nás stráví, jejich znalosti jen upevňujeme. Při testech máme pětibodovou toleranci,“ uvedla pracovnice kotvrdovické autoškoly, která hřiště provozuje, Alena Kubínová.

Také učitelé škol na Vyškovsku se ve vyučování dopravními předpisy zabývají. „Je to zakotvené ve školním vzdělávacím programu. Máme dopravní výchovu,“ konstatoval Höfer.

Podle Kubínové mají děti z Blanenska často jiný problém. Testovým otázkám nerozumí. „Nechápou psané slovo. Učitelky některým dokonce musí otázky předčítat, aby je pochopily. Ale je pravda, že některé jsou i pro dospělého těžko srozumitelné,“ zhodnotila Kubínová. Kulíkovi naopak nepochopitelné nepřipadly.

Testy dopravních znalostí• Kurzy na dopravních hřištích pro žáky čtvrtých tříd základních škol na Vyškovsku a Blanensku mají dvě části, teoretickou a praktickou.
• Trvají deset hodin, jsou rozdělené na dvě dopoledne.
• Na závěr školáci dělají zkoušku. Skládá se z testu a jízdy po hřišti.
• Test obsahuje 20 otázek.
• Organizátoři v regionu tolerují 5 chyb. Besip, který otázky vytváří, jen 2.


PSYCHOLOŽKA MARIE VIGNATIOVÁ ŘÍKÁ:

Rodiče mají mít na děti větší nároky

Brno /ROZHOVOR/ - Nejde jen o neznalost dopravních předpisů, ale i další pravidla. Desetileté a starší děti mají podle brněnské dětské psycholožky Marie Vignatiové daleko víc mezer. „Problém je v pracovním systému. Když rodiče přijdou večer z práce, nemají už energii na výchovu dítěte. Jenže ta je daleko důležitější než zaměstnání,“ zdůrazňuje odbornice.

Dá se problém nedostatku času na děti řešit?
Zaměstnavatelé dnes mají na své podřízené mnohdy opravdu náročné požadavky. Je logické, že si rodiče po příchodu z práce potřebují odpočinout. To však jde i s dětmi.

Nezdá se vám, že se spojení dítě a odpočinek vylučuje?
Dá se přece vychovávat hrou. Třeba když si máma nebo táta půjdou s dětmi na chvíli zaběhat nebo při krátké vyjížďce na kole. Ale je také nutné, aby se zapojili oba rodiče. A aby dělali to, co baví dítě.

V pořádku často nebývá ani morálka dětí. I tu mají rodiče učit hrou?
Co se týká například vztahu k autoritám nebo starým lidem, tam je potřeba jít příkladem. A být náročnější.