Na Vyškovsku je dostatek základních škol, kde se děti zapojují do výuky tohoto předmětu. „Na naší škole jsou podle věku vytvořené tři skupiny. Náboženství u nás celkově navštěvuje pětatřicet dětí,“ uvedla zástupkyně ředitele vyškovské základní školy v Nádražní ulici Hana Bustová. Podle jejích slov má každá skupina jednu hodinu náboženství týdně.

Stejnou intenzitu výuky mají i další vyškovské školy. „Vyučování náboženství u nás probíhá po polední přestávce. Osmnáct našich žáků je rozděleno do čtyř skupin podle věku. Nejstarší skupina tvořená žáky šestých až devátých tříd je spojena s žáky nižšího gymnázia,“ vysvětlila zástupkyně ředitele vyškovské základní školy, Purkyňova Marie Chlupová.

Náboženství na školách přednášejí pověření zástupci církve, kteří splňují předpoklady pedagogického pracovníka. „Každý katecheta má kanonickou misi, která je úředním pověřením církve k výuce,“ uvedl jáhen vyškovského farního úřadu Jiří Štreit, který studoval na Cyrilometodějské teologické fakultě v Olomouci.

Osnovy ve výuce stanovuje Česká biskupská konference, která má pro různé věkové kategorie odpovídající materiály. Podle Štreitových slov se výuka náboženství neobrací pouze na členy církve. Přihlásit se mohou všichni, bez ohledu na to, jestli jsou v katolické, v evangelické nebo jiné církvi. „Kupříkladu u postavy Abrahama můžeme mluvit hned o třech náboženstvích – křesťanském, židovském a islámu,“ přiblížil Štreit.

Vyškovský jáhen také připomněl, že náboženství nemusí zůstat pouze u nepovinného předmětu. „Na Slovácku je větší počet dětí, kteří mají o tento předmět zájem. Ze všech školáků tak náboženství navštěvuje kolem devadesáti procent,“ vypočítal Štreit. Ve výuce se jáhen může opřít o patnáctiletou zkušenost. „Momentálně zažívám období, kdy je na vyškovských školách úbytek žáků navštěvující tento předmět. Chápu jej v souvislosti s dospíváním slabších ročníků,“ myslel si Štreit.

Ovlivnění rodinou

Rozhodnutí dětí navštěvovat tento předmět je z části ovlivněn rodinnými poměry. „Vím o tom, že spolužačka ze sousední třídy chodí na náboženství. Mně to přijde nemoderní,“ řekla vyškovská žákyně Iveta Bednářová.

Zájem o výuku náboženství však trvá i ve školách jiných měst na Vyškovsku. „Jako nepovinný předmět jej navštěvuje pětadvacet žáků, ovšem na kroužek po výuce dochází ještě o třicet dětí více,“ vypočítala zástupkyně ředitele rousínovské základní školy Marie Nevařilová.

Školní lavice k výuce náboženství nepotřebují ve Slavkově. „Ti, kdo chtějí v této oblasti širšího vzdělání, většinou navštěvují místní faru,“ řekla zástupkyně ředitele slavkovské základní školy na Komenského náměstí Hana Stárková. Stejně tak bučovičtí nalézají útočiště pod křídly místní fary. Navíc mohou pravidelně mimo výuku využít školní prostory k prohloubení svých znalostí o duši. „V naší škole se naše děti i žáci sousední základní školy dozvídají o náboženství z povídání řádové sestry, která do školy pravidelně dochází,“ uvedla ředitelka bučovické základní školy, Školní 711 Eva Sedláčková.

Ve školách lze v souladu se zásadami a cíli vzdělávání vyučovat náboženství. Mohou jej vyučovat registrované církve nebo společnosti, kterým bylo přiznáno zvláštní právo vyučovat náboženství ve státních školách, a to společně na základě jejich písemné dohody.

Počet žáků navštěvujících náboženství na vyškovských základních školách:
Vyškov, Nádražní ......... 35
Vyškov, Tyršova........... 6
Vyškov, Morávkova...... 13
Vyškov, Letní Pole........ 4
Vyškov, Purkyňova....... 18