Šéf technicko-správního úseku Jan Olejníček kontaktoval báňský úřad. A to na základě vyjádření starosty Vyškova Karla Goldemunda i vedoucího vyškovského stavebního úřadu Miloslava Kramáře k tomu, že právě báňský úřad stavbu povolil. „Zajímalo mě, zda úřad může vydat povolení nebo souhlas betonárky v opatovickém lomu. A také zda je v případě vydávání takového povolení povinný vypořádat se s vlivy umístění zařízení na dopravní infrastrukturu a na životní prostředí," sdělil Olejníček.

V odpovědi uvedl ústřední báňský inspektor Petr Šponar, že úřad povoluje pouze hornické činnosti. „A to výroba betonu není. Umístění betonárky je v působnosti stavebního úřadu. A to i v případě, že by měla být umístěná do lomu. V takovém řízení je báňský úřad jen dotčeným orgánem, jehož úlohou je ochránit ložisko," vysvětlil Šponar.

Jak doplnil mluvčí Českého báňského úřadu Bohuslav Machek, obvodní báňský úřad se sídlem v Brně se vyjadřoval pouze k umístění stavby na základě žádosti vyškovského stavebního úřadu. „Protože stavba betonárky je umístěná v dobývacím prostoru. Zajímalo ho tak, zda neovlivní dobývání. K tomu dal obvodní úřad kladné stanovisko. V žádném případě ale nezahájil stavební řízení. Nemá to ani v kompetenci," upřesnil mluvčí Machek.

Úředníci kličkují

Podle Olejníčka je tak patrné, že si instituce záležitost přehazují mezi sebou. „Mlží a nikdo není schopný říct: v naší kompetenci je povolit umístění betonárny a my jsme to tedy i udělali," kroutil hlavou Olejníček.

Přitom těžká doprava podle jeho slov už likviduje silnice po celé trase. „Nejvíc se projevuje v úzkém místě, kde se vyjíždí z Dědic na Opatovice. Tam je v délce zástavby, kde jsou domky přimknuté k vozovce, vyjetá kolej. Další dotčené místo je u Řezáčova mlýna v Dědicích," zmínil. V lokalitě se aktuálně mění plynovod a auta jezdí pouze po jedné polovině na semafory.

V prudké zatáčce se už podle něj vyhrnuje asfalt. „Je v ní vytlačená vlna. Podobné deformace jsou pak při výjezdu z Havlíčkovy ulice na průtah. A na okružní křižovatce u Sídliště Osvobození se zase uvolňuje dlažba," popsal další problémy Olejníček.

Po celé trase pak začínají poklesávat kanálové poklopy. „A kde byly běžné poruchy, drobné trhliny, tam se začínají vymačkávat a vznikají nerovnosti," poukázal.

Uvedl proto, že se chce zejména dopátrat toho, kdo a jestli vůbec někdo posuzoval umístění stavby. „Prioritně mi nejde o její umístění, ale o důsledky," vysvětlil Olejníček.

JEJICH DESET PROCENT

Ty ovšem podle stavební společnosti Metrostav, která práce na dálnici zajišťuje, vůbec nemusí být způsobené přepravou betonu na D1. „Situace se silničáři je vskutku komplikovaná a to nás samozřejmě mrzí. Moje informace je taková, že po silnicích v této oblasti projede kolem dvou tisíc aut denně, z nichž některá jsou nákladní, tak jako ta naše. V oblasti jsou přece jen další stabilní betonárky a jiné lomy. Našich sto osmdesát aut znamená nárůst pod deset procent, což podle mě nemůže vést ke zničení vozovek," sdělil mluvčí podniku Vojtěch Kostiha.

Dodal, že silnice jsou zdokumentované a po ukončení prací tak půjde šetřit, zda k jejich opotřebení skutečně došlo. „Pokud se prokáže, že některé silnice skutečně opotřebované jsou, musí tu věc řešit silničáři a město nejdřív s Ředitelstvím silnic a dálnic jako stavebníkem. Pokud se prokáže, že cesty byly opravdu poškozené pracemi nás a našich partnerů, pak ředitelství s námi určitě jednání vyvolá," pokračoval mluvčí.

Pod dohledem navíc nejsou jen silnice. Dědický osadní výbor doporučil obyvatelům, aby si dokumentovali i stav svých domů. „V tuto chvíli o žádných stížnostech nebo komplikacích nevím," dodal Kostiha.