Vedení firmy chce odklonit těžká nákladní auta mimo město. „V současné době do budovy najíždějí dost komplikovaně. Stavíme proto nový příjezd od dálnice, který naváže na už využívaný kruhový objezd. Musíme také vyřešit problematiku parkování," uvedl jednatel firmy EDP Alois Slezáček.

V současné době má firma k parkování aut pronajatý prostor na vlakovém nádraží. „To ale není příliš ekologické, zatěžuje to provoz ve městě. Rozhodli jsme se proto rozšířit parkoviště až ke sjezdu z dálnice, bude na něm místo zhruba pro čtyři sta aut. Dále tu chceme postavit vrátnici, jejíž část bude vyčleněná také pro návštěvy a obchodní jednání. Do projektu je zařazená i váha, která tu zatím chybí," popsal chystané změny Slezáček.

Rousínovský starosta František Havíř plány firmy vítá. „Až bude parkoviště hotové, sníží se provoz především přes místní část Slavíkovice, které teď zatěžují hlavně nákladní auta, a uleví se také parkovišti na nádraží. Pro město to rozhodně znamená přínos," uvedl Havíř.

S diskusí o chystaných změnách přišlo na řadu také životní prostředí. „Navrhovali jsme, že zlikvidujeme staré stromy kolem Rakovce, ze kterých často padají větve, a vysázíme nové stromky. Proti tomuto návrhu se však zvedla vlna kritiky, především z řad ekologů a myslivců, kteří měli strach, že Rakovec ztratí ráz potoka," řekl Slezáček.

Jedním z lidí, kteří proti kácení postavili, byla Marie Straková ze Slavíkovic. „Ohradili jsme se proti některým zásahům do přírody a podařilo se nám dosáhnout toho, že naše připomínky musí být zohledněné v územním plánu. Také jsme se báli, že případné přívalové deště, které spadnou na parkoviště, můžou stéct přímo do potoka a rozvodnit ho," připomněla Straková.

Nakonec se všechny strany dohodly na kompromisu. „Původní stromy na místě zůstanou, jen se domluvíme na odstranění některých křovisek a plevelných rostlin. Podél potoka má vzniknout také cyklostezka, ohledně které už jsme se s městem také domlouvali," doplnil jednatel Slezáček.

Riziku rozvodnění Rakovce pak zabrání retenční nádrže. „Už teď totiž v určitých obdobích ohrožuje některé domy ve Slavíkovicích. Ale projektant navrhl vytvořit vsakovací jámy, které by měly zajistit zachycení případné velké vody," doplnil Havíř.

Pro cyklostezku nechá firma kolem potoka vyčleněný koridor. „Plán stezky pro chodce a cyklisty máme zpracovaný už několik let. Lidé se tak pohodlně dostanou až do Slavíkovic," řekl Havíř.

Rousínov žádné pozemky podél Rakovce nevlastní. „Nebyla tu ani polní cesta, takže jsme se s vedením EDP dohodli, že nám tu pro stavbu stezky nechají volný koridor," doplnil starosta Havíř. V místě, kde se začala plocha pro parkoviště připravovat, našli archeologové zbytky germánského osídlení. „Ale zdržení to pro nás nebylo. S archeology spolupracujeme už dlouhodobě, vykopávky dělali i v Komořanech. Díky svým zkušenostem umí předem určit místa, kde je pravděpodobné, že se dá něco najít. Tento týden dodělávají vykopávky na poslední odkryté části," poznamenal jednatel Slezáček.

Parkoviště má být hotové ještě letos. „V dané lokalitě bývala dlouhá léta černá skládka, lidé sem vozili hlavně pneumatiky a další věci. Tu část jsme odtěžili a zlikvidovali. Myslím si, že je to velký přínos pro životní prostředí a že jsme tím ulevili i spodním vodám," vysvětlil Slezáček. Firma EDP je s dvěma pobočkami největší zaměstnavatel v okrese. Minulý týden uspořádala den otevřených dveří, na kterém se mohli s provozem seznámit nejen obchodní partneři, ale i členové rodin zaměstnanců nebo případní zájemci o práci.