Nekonečná dopravní omezení, která nejprve rekonstrukcí úseku mezi Tučapy a Rousínovem a následně pracemi na dálnici ochromila v posledních měsících Vyškovsko, trápí i třeba komořanskou firmu EDP. Její zaměstnanci musí počítat se zpožděním autobusů i s desítkami minut popojíždění v autech. „Jen doba strávená v koloně mezi Komořany a Rousínovem dosahovala čtyřiceti minut. Trasu využíváme i k přepravě materiálu a výrobků mezi naším výrobním a montážním závodem. Kvůli tomu, že stavební práce probíhaly i v okolí a na D1, nešlo se komplikacím vyhnout," komentoval za společnost Václav Tuma.

Slova kritiky má k rozsáhlým rekonstrukcím na dálnici i předseda představenstva slavkovské firmy Liko-s Libor Musil. „Nákladní auta, která nás zásobují a rozváží naše výrobky, mají časová zpoždění a to výrobě přináší vyšší náklady. Několik dopravců, kteří pro nás historicky jezdili, už odmítli dopravu dělat anebo nám zvýšili ceny. Škody, které nám za špatnou organizaci oprav silnic vznikly, odhaduji mezi třemi až pěti miliony korunami," vyčíslil.

I on tak rád slyší zprávu, že další etapa oprav na dálnici mezi Vyškovem a Brnem počítá s dopravou vedenou ve dvou jízdních pruzích. A to v obou směrech. Začala v minulých dnech. „Dosavadní režim 2+1 měl na plynulost dopravy velký vliv. Situace se teď zlepší. Opravy mezi 215. a 210. kilometrem vlevo ve směru na Brno pokračují ve dvou jízdních pruzích, trvat budou do 5. listopadu. Exit u Holubic je v obou směrech bez omezení. S dalšími pracemi v úseku do konce roku nepočítáme," informoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Práce na D1 však budou dál pokračovat mezi 205. a 199. kilometrem na Brněnsku, kdy se na bezmála tři listopadové týdny dálnice ocitne znovu v režimu dva pruhy jedním a jeden pruh opačným směrem.

A příští rok se začne nanovo. Mezi Brnem a Vyškovem projektanti plánují opravu dalších dvou úseků, delší je mezi 220. a 230. kilometrem. „V době uzavírek se k nám špatně dostávají obchodní partneři, zažili jsme i situace, kdy k nám jel zákazník, jenže po několikahodinovém stání na dálnici to vzdal, a my jsme o něj přišli," řekl Musil.

Divili se prý i zahraniční zákazníci firmy. „Několikrát se humorně bavili o tom, že jedou přes celou Evropu a posledních pět kilometrů jim trvalo víc než hodinu," zmínil šéf slavkovské firmy Musil.

Problémy v práci mívá i třeba Milan Kvapil. Kvůli stání v kolonách se mu tak pracovní část dne výrazně protahuje. „Samozřejmě v práci musíme plnit termíny. Než si vše alespoň částečně sedlo, vždy někdo přijel se zpožděním a do našeho výkonu se to promítlo," prohlásil muž. Podle něj řidiči zoufale hledají objízdné trasy, nevadí jim ani víc projetého benzínu. „Horší je totiž to úmorné stání a popojíždění. Navíc už neplatí, že je objíždění automaticky přivede do Rousínova, víc ucpané jsou i třeba Bučovice, které mnozí také využívají," připomněl.

Lidé opakovaně kritizují, že silničáři jednotlivá dopravní omezení v letošním roce lépe nerozvrhli, jenže úředníci se odvolávají na to, že dotace je nutné vyčerpat do konce roku. Jak už Vyškovský deník Rovnost několikrát upozornil, problémy mají i autobusoví dopravci a například transfuzní oddělení v brněnských Bohunicích kvůli zkušenostem v poslední době upozorňuje dárce zvlášť z Vyškova a okolí, ať počítají s velkou časovou rezervou.

Jenže nervózní popojíždění v kolonách a sledování hodinek ani zdaleka nekončí. „Cílem oprav je kompletní rekonstrukce dálnice D1 mezi Brnem a Vyškovem do roku 2017," zopakoval Studecký.