„Při řešení hlukové zátěže u silnic musíme postupovat dle zákona, nikoliv subjektivních pocitů. V neprospěch Drysic hrají zákonem dané hygienické limity hluku z dopravy. Nejde o žádná naše interní nastavení," vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
Podle starostky Drysic Ivy Markové současný zákon stanovuje limity pro starou a novou zástavbu. A to je také důvodem, proč v obci zatím protihlukové stěny nemůžou vyrůst. „Pro nás platí jiné, vyšší limity hluku než pro obyvatele republiky, kteří žijí u nově vybudovaných silnic. Současný zákon nám zkrátka nenahrává," povzdechla si Marková.
Na to, jak moc je situace neúnosná, upozorňuje třeba obyvatel obce Pavel Rozehnal. „Je to katastrofa. Netrpí tím totiž jen lidé, kteří bydlí v blízkosti silnice, ale protože jsme obec, která je na kopci, hluk se nese po svahu až nahoru k lesu. Ti, co bydlí nejblíž, jsou na tom samozřejmě nejhůř, protože je neobtěžuje jen hluk, ale i prach, znečištěný vzduch a odpadky, které někteří motoristé vyhazují z aut. V létě si ani neotevřeme okno. Jenže uskutečnění výstavby stěn je jako boj s větrnými mlýny," stěžoval si Rozehnal.
Stavba je tak podle starostky zřejmě na mrtvém bodě. Vedení vesnice se proto obrátilo na Ředitelství silnic a dálnic v Praze a na ministerstvo dopravy. „Žádali jsme o uznání výjimky při řešení protihlukových opatření. Doufali jsme, že by se naší problematikou mohli zabývat a být nám nápomocní. Bohužel však byly obě naše žádosti přeposlané k vyřízení na Ředitelství silnic a dálnic do Brna, takže jsme získali opět stejné zamítavé vyjádření," pokrčila rameny Marková.
Podle Ledvinové však silničářům nepřísluší posuzovat takové případy a udělovat případné výjimky.
Nadměrný hluk způsobený projíždějícími auty netrápí pouze jednotlivé domácnosti. Nedaleko rychlostní silnice stojí už několik desítek let mateřská škola, která má zahradu orientovanou právě směrem k silnici. „Děti si na zahradě samozřejmě hrají, ale když spolu chtějí mluvit, musí stát velmi blízko u sebe a zvyšovat hlas, aby se vůbec slyšely," upozornila na další nepříjemnost starostka, která se spolu s místostarostkou zúčastnila konference v Praze zabývající se právě hlukem. „Stále se snažíme zjišťovat co nejvíc informací," dodala.
Silničáři však podle Ledvinové pracují na opatřeních, která povedou ke snížení hlučnosti v obci. „Vyměníme obrusné vrstvy silnice za nový povrch se zvýšenými protihlukovými účinky. Jde o takzvaný gumoasfalt," nastínila Ledvinová.
V první polovině letošního roku pak cestáři budou zjišťovat skutečný efekt opatření, a to pomocí akreditovaných akustických měření v nejzatíženějších místech obce. „Podle výsledků se bude postupovat dál. Pokud zjistíme, že dochází i nadále k překračování hygienických limitů, bude naší povinností situaci dál řešit," ujistila Ledvinová.
Protihlukových stěn se tak zatím dočká pouze místní most, přes který silnice vede. „Silničáři mají v plánu jeho rozšířením vytvořit odbočovací a připojovací pruhy. Nové stěny mají nahradit původní, které se nacházely na jiném místě, a proto budou dosahovat i stejné délky. Konkrétně jde o pětasedmdesát metrů z každé strany, což je pro ochranu obyvatel před hlukem nedostačující," nebyla spokojená Marková.
Stále však doufá ve změnu. „Na jaře má dojít k dalšímu měření hluku, které bude dělat Ředitelství silnic a dálnic. Podle toho se pak asi bude odvíjet i budoucnost stěn. Do roku 2015 je totiž z hygieny udělená výjimka na zvýšenou hlučnost. Pak už to ale budou muset nějak řešit," je přesvědčená starostka.
Podle vedoucího odboru obecné a komunální hygieny Krajské hygienické stanice v Brně Miroslava Staňka si však cestáři i potom můžou požádat o výjimku. „Do konce listopadu 2015 nám předloží výsledky měření hluku z provozu na předmětné silnici, které by mělo dokládat nepřekročení hygienických limitů. Do konce prosince 2015 pak zajistí jejich dodržení. Pokud to ze závažných důvodů nepůjde, můžou v souladu se zákonem předložit návrh na vydání další výjimky. Součástí ale opět musí být návrh možných opatření, která povedou ke snížení hlukové zátěže v dané lokalitě," vysvětlil Staněk.
Podle Ledvinové existuje i možnost, že se Drysice jednou stanou klidnou obcí. „Muselo by ovšem dojít ke změně současné legislativy, případně zpřísnění souvisejících hygienických limitů, nebo nárůstu dopravy na silnici R46. Zkrátka pokud nastane odpovídající protizákonný stav, kterým budeme schopní investici odůvodnit," nastínila.