Po zavedení Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje však končí vlak v Křenovicích a dopravu do Vyškova zajišťují jen autobusy linky 621.

Jenže autobus jede ve všední den čtyřikrát denně, z toho dvakrát brzy ráno. „Žádali jsme Kordis a kraj o posílení o jeden spoj, který by jel kolem deváté hodiny ráno. Pokud chce někdo jet třeba k doktorovi, musí přesedat ve Slavkově u Brna,“ řekl Vyškovskému deníku Bohumil Robeš z Holubic.

Až do konce měsíce proto můžou lidé z Holubic vyplňovat anketu, která se týká právě nedostatečného spojení s okolím. „Linku 621 navrhl kraj jako náhradu za zrušené vlakové spojení. Bohužel jezdí nedostatečně. Jsme spádovou oblastí Vyškova a například lékaři posílají pacienty na odborná vyšetření do vyškovské nemocnice. Jenže ti se tam nemají jak dostat,“ postěžovala si předsedkyně sociálně-zdravotní komise Holubic Pavla Holoubková.

První autobus jede z obce ve tři čtvrtě na pět, druhý v o dvě hodiny později. Další dva jedou až odpoledne. „Toto časové rozložení nevyhovuje ani zaměstnancům komořanské továrny, ani studentům vyškovského gymnázia. Pro ně je velmi problematické dostat se odpoledne domů. Na zpáteční spoj musí dlouho čekat zejména mladší děti, které končí dřív,“ podotkla Holoubková.

Základním předpokladem pro případné posílení spojů je ovšem dostatečný zájem cestujících. „Podle našich průzkumů jezdí v úseku z Rousínova do Hostěrádek-Rešova jen kolem deseti lidí, a to je opravdu málo. Pokud se ovšem situace změnila, například vznikem nového zaměstnavatele, je možné jednat o posílení spojů,“ řekl vedoucí oddělení organizace dopravy společnosti Kordis Michal Kocourek.

Ani tak nebude jednoduché přidat do jízdního řádku nový spoj. „Nemůžeme jen tak navýšit nasmlouvané výkony. Projevilo by se to na úkor jiné linky, kterou bychom museli omezit. Navíc nejde o jednu linku. Je potřeba počítat i se zpátečním spojem, který by byl s největší pravděpodobností nevyužitý,“ vysvětlil problematickou možnost rozšíření spojů Kocourek.

Posílení přímých spojů do okresního města by přitom uvítali také lidé v Křenovicích. „Lidé se stále nesmířili s tím, že už nejezdí vlaky do Vyškova. Byly to přímé spoje a jezdily v dostatečných časových intervalech. V zimě se na rozdíl od autobusů navíc jednalo o spolehlivé spojení, takže i když bylo hodně sněhu, lidé se do Vyškova a zpět dostali,“ řekl starosta Křenovic Jaromír Konečný.

Také podle něj je současné autobusové spojení nedostatečné. Pokud chtějí jet lidé do Vyškova, musí přesedat ve Slavkově u Brna. Nebo zvolit auto, což je pro mnoho lidí neschůdná varianta.

O zrušení osobních vlaků z Křenovic do Vyškova rozhodl kraj na základě jejich menší vytíženosti. „Vlaky z Křenovic do Vyškova už nebyly tak využívané jako v úseku z Brna do Křenovic. Proto jsme je nahradili autobusy. To umožnilo posílit na této trati rychlíkovou dopravu,“ podotkl Kocourek.

Do původního plánu spojů do okresního města zanesli tvůrci integrovaného dopravního systému linky s přestupem ve Slavkově. „Pokud se něco změnilo, je možné uvažovat o změně. Pokud to bude technicky možné, můžeme třeba posunout čas odjezdu současných linek. Musí být ovšem jasné, že je to to dostatečný zájem,“ uvedl Kocourek.

Dojem, že o veřejnou dopravu není zájem, přitom paradoxně posiluje právě její nedostatečná intenzita. Lidi totiž nutí jezdit jiným způsobem. „Lidé jsou znechuceni, jezdí radši auty. Přitom se pořád mluví o ekologii a vlaky se nahrazují autobusy,“ poznamenal místostarosta Holubic Jiří Pindryč.