„S Armádou České republiky jsme vyjednali poskytnutí protitankových jehlanů. Jejich instalace je naplánovaná na dnešek. V posledních týdnech se totiž v místě podstatně zvýšila frekvence automobilové i nákladní dopravy, z Kačence se tak vlastně stala tranzitní zkratka," upozornila mluvčí vyškovské radnice Petra Bezdomniková.

Zpevněná plocha a mostky přitom podle ní nejsou rozhodně stavěné na tranzitní dopravu. „Potvrdili nám to i odborníci, zpráva technicko-bezpečnostního dozoru nedoporučuje přejezdy aut. Vstup na hráz od vyškovské průmyslové zóny zůstane zachovaný pro pěší, cyklisty, vozíčkáře a koňskou dopravu," vyjmenovala mluvčí.

Výhled na fabriky

Vedení vyškovské radnice tak naplňuje to, co před časem slíbilo pokračovat také letos v úpravách ploch okolo větší z vodních nádrží. „Kačenec je ve Vyškově prakticky jediný kus přírody, chodíme k němu s rodinou velmi rádi. Jen se trochu divím, proč jsou pokácené stromy u pravého břehu. Zrovna v té části je teď výhled na továrny. Tím, že jsou stromy pryč, jsou fabriky o to víc vidět," připomněla třeba Zdeňka Šuriková z Vyškova. Město hodlá pro Vyškovany v okolí Kačence vytvořit odpočinkovou zónu. Letos pokračuje pravým břehem.

Ke kácení stromů podle mluvčí města došlo v rámci údržby. Plánované stavební zásahy s tím nemají nic společného. „Důvodem byla bezpečnost lidí. Stromy už byly ve špatném stavu, zlomené větve padaly do prostoru cyklostezky i rybníka," zdůraznila Bezdomniková.

Právě na pravou stranu se hodlá město letos zaměřit. Zelenou má cyklostezka a stezka pro pěší. Její celková délka je 956 metrů, odhadované náklady se mají vyšplhat k milionu a půl, a to včetně zarovnání terénu, zásahů do vegetace, laviček a odpadkových košů. „Pracujeme na projektové dokumentaci, chystá se také poptávkové řízení. Chceme, aby byl pravý břeh objízdný nejen na kole, ale i s kočárkem," naznačil starosta města Karel Goldemund. Dodal, že tím by se stavební úpravy na Kačenci II uzavřely. Samotné práce mají začít ve třetím čtvrtletí letošního roku.

Projekt se vyplácí

Důvodem výstavby stezky je fakt, že po odbahnění nádrže v roce 2011 a s tím souvisejících úpravách okolí rybníku podstatně vzrostl pohyb lidí v lokalitě, velká část území je přitom především po dešti nedostupná. „Když je pěkné počasí, tak je v okolí rybníků plno, takže se ukazuje, že celý projekt je cesta dobrým směrem. Vyškované si lokalitu znovu oblíbili," je přesvědčený starosta.

Pro menší z vodních děl, Kačenec I, se zároveň připravuje projekt, který by byl součástí rozpočtu města na příští rok. Spočíval by v tom, na co vedení radnice nezískalo dotace z ministerstva zemědělství odstranění sedimentů a zpevnění břehů. „Kromě odbahnění i v tomto případě plánujeme klidovou zónu, která rovněž počítá s úpravou cest. Dotace na odbahnění menšího z rybníků definitivně nebude, první propočty nicméně hovoří o zhruba třech a půl milionech korun. To už je suma, kterou by rozpočet města unesl," prohlásil Goldemund.