„Informatiku u nás vyučujeme od páté do deváté třídy, kromě toho existuje i volitelný předmět nazvaný aplikace komunikačních technologií. Učíme žáky mimo jiné pracovat s Microsoft Office, především pak s Excelem, nebo upravovat fotky a obrázky. V deváté třídě máme i výuku základů tvorby webových stránek. Schopnost pracovat s počítačem pokládáme za velice důležitou, snad i proto od nás docela hodně dětí odchází na středoškolské technické obory. V Excelu například zadávám dětem úkoly, které řeší středoškoláci v prvním ročníku na strojírenské průmyslovce," poukázala zástupkyně ředitele Základní školy v Otnicích Iva Benušová.

Žáci z Otnic a okolí se dokonce učí i programovat roboty. „Před dvěma lety nás oslovili ze Základní školy v Sokolnicích na Brněnsku, kde získali na projekt programování robotů evropské peníze. Teď k nám čas od času jezdí a učí děti, jak naprogramovat pohyb malých robotů. A to pomocí programu v počítači, do kterého se zadá soustava grafických příkazů. Přes flash disk se pak příkazy nahrají do robota a ten se podle nich pohybuje," vysvětlila Benušová.

Na její škole jsou dvě počítačové učebny dohromady s dvaadvaceti zařízeními, starými v průměru pět let. „To je docela slušný věk. Ještě na podzim jsme ale měli několik počítačů z roku 2003. Před koncem roku jsme je obnovili. Museli jsme investovat do koupě nových systémů, protože skončila podpora Windows XP. Abychom mohli aktualizovat, bylo třeba koupit Windows 7 a Office 2010," zmínila zástupkyně ředitele.

Další za server

Vzhledem k počtu počítačů a ceně licence se investice do obnovy vyšplhala skoro ke sto tisícům korun. Škole na to přispěla obec. „Jsme spokojení. Ale brzy budeme muset řešit nový server. A to je otázka dalších sto padesáti tisíc korun," dodala Benušová.

Hned ve třech počítačových učebnách se informatiku učí žáci Základní školy Nádražní ve Vyškově. „Vybavení se snažíme obnovovat, ale záleží, co nám peníze dovolí. V první máme moderní počítače, staré asi dva až tři roky. V dalších pak o něco starší. Celkem žákům slouží devětašedesát zařízení. Samotné učebny jsou vytížené na maximum. Není snad hodiny, kdy by byly volné," přiblížil ředitel školy Pavel Pospíšil.

Vzhledem k množství tříd se každý žák dostane k počítači asi jednou týdně. „Nejčastěji chodíme do počítačových učeben v hodinách angličtiny, třeba jednou za měsíc. Je to dobré zpestření. Baví mě to víc než obyčejné hodiny. Zvlášť od té doby, co jsou v jedné učebně počítače nové," zhodnotil žák sedmé třídy Samuel Straka.

Samotná výuka informatiky oficiálně začíná od šesté třídy. Počítače však na Nádražní využívají i prvňáčci. „Čas od času do učeben zavítají i třídy prvního stupně, postupně je s technikou seznamujeme. Na druhou stranu vzhledem k tomu, že mají počítače doma a běžně vlastní chytré telefony, už vědí, jak na nich pracovat. Škola jim pak nabízí zdokonalení v dovednostech," dodal Pospíšil.

To, že by se v budoucnu výuka konala jen mezi jedničkami a nulami, si ale představit nedokáže. „Musí být i klasická, život není jen o práci s počítačem," zdůraznil ředitel.

V minulém roce se dočkali nových zařízení i žáci vyškovských škol na Osvobození. „Máme dvě učebny. Vybavení té, která slouží pro základní školu, už bylo nevyhovující, proto jsme se rozhodli počítače vyměnit. Druhou učebnu jsme pak přestěhovali z Račic pro odborné učiliště a i v ní jsme vybavení obnovili," přiblížila ředitelka školy Olga Gabrielová s tím, že součástí byla i reinstalace programů.

Dětem nezapomínají vštěpovat základy bezpečného chování na internetu. Zdůrazňují jim, že nesmí jiným uživatelům poskytovat citlivé údaje. „Vysvětlujeme, na které stránky můžou a na které ne. Je to velmi důležité, protože právě naši žáci jsou v této oblasti velmi náchylní a internet pro ně může představovat hrozbu," připomněla.