Jenže Marie Benešová z Vyškova se s instalatérem Jaromírem Novotným dohadovala téměř dva měsíce. A při pohledu na závěrečnou fakturu se málem osypala. Za těch pár hodin, které v její koupelně skutečně fyzicky strávil, si naúčtoval téměř pět tisíc korun.

„S panem Novotným jsem se na opravě domlouvala pětadvacátého srpna. Novotný přijel devětadvacátého září. Přivezl s sebou pracovníka. Sám se zdržel asi deset minut. Pracovník vyboural kachle a vanu. Novotný mu odpoledne pomohl vynést starou vanu a vyměnil vodovodní baterii. Oba pak odjeli do Respona. Druhý den instaloval novou vanu, nalepil záchod a před obědem bylo hotovo,“ popsala práci Benešová.

Za to požadoval čtyři tisíce čtyři sta padesát korun. Domluvili se, že se znovu ozve až bude mít volného obkladače. Novotný přijel až po několika telefonických urgencích osmého října. To mu už Benešová oznámila, že s jeho firmou končí a požádala o rozpis práce i materiálu. Do týdne dostala fakturu, která byla ještě o dvě stě osmdesát korun vyšší.
Novotný je ale přesvědčený, že cena je přiměřená.

„Nevím, kdo by práci odvedl laciněji. Snad Ukrajinci. Vodu měla udělanou hned druhý den poté, co jsem nastoupil. Zedník jí bourací práce udělal za devět stovek. Stěžovala si, že jsem platil za Respono. Tam se sice věci odevzdávají zdarma, ale s výjimkou stavební suti. To jsem musel zaplatit,“ reagoval instalatér Novotný. Dopředu prý majitelku bytu s cenami seznámil. „Předem jsem ji upozornil, kolik to bude stát. Můžeme se klidně soudit,“ uzavřel záležitost Novotný.

Podle vyškovského živnostenského úřadu se podobný případný spor řeší občansko právní cestou. „Pokud by došlo k soudu, bude soud vyžadovat, zda byla řádně uzavřená objednávka,“ uvedla hlavní Jana Otáhalová, vedoucí živnostenského úřadu ve Vyškově.
Jenže zákaznice žádnou objednávku neobdržela. „Za prvé pochybila spotřebitelka, že si nenechala vyhotovit smlouvu o dílo. Pochybil ale i podnikatel. Za to mu podle paragrafu patnáct hrozí pokuta až do výše jednoho milionu korun,“ vysvětlila Jarmila Vašulková, ředitelka jihomoravského inspektorátu České obchodní inspekce. Podle ní je totiž zhotovitel v případě, že službu nevykoná na počkání, povinen vydat písemné potvrzení o převzetí objednávky.