Vyměnit vanu a vodovodní baterii, přilepit kývající se záchod. Pro zkušeného pracovníka záležitost hotová raz dva. Jenže Marie Benešová z Vyškova se s instalatérem Jaromírem Novotným dohadovala téměř dva měsíce. A při pohledu na závěrečnou fakturu se málem zhroutila. Za pár hodin, které v její koupelně skutečně fyzicky strávil, si naúčtoval téměř pět tisíc korun.

„S panem Novotným jsem se na opravě domlouvala pětadvacátého srpna. Slíbil, že se některý večer staví podívat. Přijel pátého září. Řekla jsem mu, že budu mít veškeré vybavení. Zatím ještě není na skladě vana, ale může začít pracovat na opravě záchodu. Slíbil, že se určitě staví. Nestavil se,“ vypráví Benešová.

Místo toho poslal obkladače, který řekl, že bere šest stovek za metr čtvereční. Tato cena se Benešové zdála příliš vysoká, a tak se pokoušela dovolat Novotnému. Podařilo se jí to šestadvacátého září. Slíbil, že přijede za tři dny. „Přivezl s sebou pracovníka. Sám se zdržel asi deset minut. Pracovník vyboural kachle a vanu. Novotný mu odpoledne pomohl vynést starou vanu a vyměnil vodovodní baterii. Oba pak odjeli do sběrného dvora. Druhý den instaloval novou vanu, nalepil konečně i záchod a před obědem bylo hotovo,“ popsala práci Benešová.

Za to požadoval čtyři tisíce čtyři sta padesát korun. Domluvili se, že se znovu ozve, až bude mít volného obkladače. Novotný přijel až po několika telefonických urgencích osmého října. To mu už Benešová oznámila, že s jeho firmou končí, a požádala o rozpis práce i materiálu. Do týdne dostala fakturu, která byla ještě o dvě stě osmdesát korun vyšší. Tento rozdíl zatím Benešová nedoplatila a bude o něm dál jednat. „Nechala jsem si zavolat odborníka, který mi potvrdil, že celková částka je asi o tisícikorunu předražená,“ tvrdí Benešová.

Novotný je ale přesvědčený, že cena je přiměřená.

„Nevím, kdo by práci odvedl laciněji. Snad Ukrajinci. Vodu měla udělanou hned druhý den poté, co jsem nastoupil. Zedník jí bourací práce udělal za devět stovek. Stěžovala si, že jsem platil za sběrný dvůr. Tam se sice věci odevzdávají zdarma, ale s výjimkou stavební suti. To jsem musel zaplatit,“ reagoval instalatér Novotný.

Ten tvrdí, že dopředu majitelku bytu s cenami seznámil. „Předem jsem ji upozornil, kolik to bude stát. Objednal jsem vanu, a když jsem přijel, paní už měla věci nakoupené za mými zády,“ řekl Jaromír Novotný.

Benešová ale jeho tvrzení popírá. „S cenami mě předem neseznámil. Ty prý vyúčtuje až podle toho, jaké práce provede. O tom, že už jsem měla vybavení koupelny objednané, věděl,“ tvrdí Marie Benešová.

Vše tak podle všeho ztroskotalo na nepochopení a špatné komunikaci. „Za celou mou kariéru se mi zatím nic podobného nestalo. Nemám k tomu co dál říct. S paní se nedá domluvit. Můžeme se klidně soudit,“ uzavřel záležitost Novotný.

Podle vyškovského živnostenského úřadu se podobný případný spor řeší občansko právní cestou. „Pokud by došlo k soudu, bude vyžadovat, zda byla řádně uzavřená objednávka,“ uvedla hlavní vedoucí živnostenského úřadu ve Vyškově Jana Otáhalová.

Jenže zákaznice žádnou objednávku neobdržela. „Za prvé pochybila spotřebitelka, že si nenechala vyhotovit smlouvu o dílo. Pochybil ale i podnikatel. Za porušení paragrafu patnáct zákona o ochraně spotřebitele mu hrozí pokuta až do výše jednoho milionu korun,“ vysvětlila ředitelka jihomoravského inspektorátu České obchodní inspekce Jarmila Vašulková. Podle tohoto ustanovení je totiž zhotovitel v případě, že službu nevykoná na počkání, povinný vydat písemné potvrzení o převzetí objednávky. Musí obsahovat předmět služby, její rozsah, jakost, cenu za provedení a termín plnění.