I známé celebrity by měly zřejmě v tuto chvíli smůlu. Desítky lidí si soupravu fotí z různých úhlů a snaží se najít ten nejlepší. Není divu, vlak, který by běžně jezdil rychlostí tři sta kilometrů v hodině ještě v samostatné České republice nebyl. Skupina mladíků se zastavuje u přední části vlaku, který se nachází vedle pavilonu A1. Jeden z nich zůstává stát přímo před jeho čelem. „A teď si představ, že vlak na tebe jede rychlostí tři sta kilometrů v hodině," říká jeho kamarád.

Návštěvníci si s nadšením prohlížejí i vnitřek rychlovlaku, který v minulých letech brázdil po francouzských železniních. Využívají také možnosti na chvíli se posadit do polstrované sedačky. „Vlaky se mi všeobecně líbí. Od starých lokomotiv až po moderní. Je to můj celoživotní koníček. O novinky na železnici se zajímám i v odborných časopisech," povídá například Otakar Hanták z Plzně.

Vysokorychlostní vlak TGV v Havlíčkově Brodě.
Poprask na nástupišti: v Havlíčkově Brodě zastavil legendární TGV. Podívejte se

První jízdu francouzským vlakem TGV má teprve před sebou. „Mám to trochu tajně v plánu. Ve Francii jsem byl, ale ještě se mi nepovedlo jet takovým rychlým vlakem," přiznává nadšenec.

Vystavovaný vůz v roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 kilometrů v hodině. „Na běžných spojích jezdil tři sta kilometrů v hodině. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018, celkem najel přes třináct milionů kilometrů," přibližuje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Na výstavišti stojí TGV od noci na pondělí. Převoz se konal na přísných bezpečnostních opatření. „Vzhledem k tomu, že vlečka na výstaviště vede středem Brna, vybrali jsme pro převoz pozdní večerní hodinu," informuje zástupce pořadatele veletrhu Robert Pagan.

O chlupatého pacienta se postarali nejprve hasiči. Ti srnu na břehu předali záchranářům z Rajhradu.
Drama u Brněnské přehrady: vyčerpanou srnu zachránil z vody rybář

Správa železnic představuje na výstavišti i další vozidla. Mezi nimi lokomotiva Siemens Vectron, která přepravuje jednotku TGV po České republice. Správci české železnice ukazují lidem zblízka i speciální diagnostické vozidlo MVŽSv2. „Nejmodernější měřicí vůz využíváme pro diagnostiku železničního svršku při rychlsotech až dvě stě kilometrů v hodině. Dokáže vyhodnotit ojetí kolejnic. Umí také pořizovat fotografie každých dvacet metrů," popisuje Gavenda.

Návštěvníci akce se také dozvídají, jak pokračuje příprava vysokorychlostních tratí v České republice. První část má být zprovozněna v roce 2030. V roce 2027 má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a v blízkosti Brna. „Vzhledem k mému věku se toho už asi nedožiju," nevěří příliš v brzký termín dokončení Hanták.

TGV zůstává na výstavišti až do čtvrtka, tedy po celou dobu veletrhu.