Hrozbu mezi školou a vyškovskou knihovnou radnice vyřešila dvakrát tak velkým blikajícím semaforem. „Hřbitovní ulice, na které je druhý přechod, se zklidní celá. Zjednosměrníme jí k Nádražní ulici, děti budou vystupovat z auta přímo na chodník u školy, nebudou tedy přecházet místní komunikaci. Pokud přechod budou školáci dál užívat, jednosměrným provozem bude mnohem bezpečnější," ujistila mluvčí Vyškova Petra Bezdomniková s tím, že rekonstrukce obou ulic je v plánu příští rok. Město změnami předpokládá, že se doprava v lokalitě výrazně sníží.

Velmi špatný výhled

Každý pracovní den strážníka stojícího u přechodu na křižovatce u Základní školy Tyršova ráda vidí matka dvou dětí Michaela Bártíková. „Alespoň je takovou hrozbou pro řidiče, kteří nejezdí padesátkou. Celá lokalita v okolí křižovatky je řešená špatně. Když jede auto od budovy dobrovolných hasičů, přes zaparkovaná auta vlevo prakticky nic nevidí," upozornila žena.

Že situace v místě není optimální, ví i vyškovští dopravní policisté. „Nicméně je třeba si uvědomit, že se nejedná o nehodové místo. Řidiči u křižovatky zpomalí, parkovací stání bohužel vychází z historie. Takových míst je víc, lepší výhled do křižovatek se řeší postupně," naznačila mluvčí vyškovských policistů Alice Musilová.

Projekt na pátou etapu rekonstrukce místní komunikace Smetanovo nábřeží od Tyršovy ulice po Albrechtovu ještě není podle mluvčí Bezdomnikové zpracovaný. V příštím roce se chystá čtvrtá etapa, s pátou se počítá nejdřív v roce 2016. „Přechod je v místě barevně zvýrazněný. Budoucí pátá etapa rekonstrukce se přímo křižovatky ani přechodu nejspíš nedotkne, stavební úprava přechodu se totiž udělala už dřív při opravě chodníku. Z důvodu rozhledu jsme nechali odstranit rozvaděče, které byly původně umístěné v křižovatce," připomněla jeden z kroků mluvčí města.

Silničáři v místě instalovali také v minulých letech hned tři svislá dopravní značení na fluorescenčním podkladu.

První z nich varuje řidiče na větší pohyb dětí už u Sokolského domu. „Jediné opatření, které bychom mohli po dohodě se silničáři ještě pravděpodobně příští rok udělat, je vodorovné dopravní značení se zdůrazněním na přechod u školy. To samé je už u Základní školy Na Vyhlídce," zmínila Bezdomniková.

Právě k lokalitě Na Vyhlídce policejní mluvčí připomněla, že si lidé i kvůli škole přáli zpomalovací prvky, zanedlouho po instalaci je však město odstranilo, protože si někteří obyvatelé stěžovali na hluk, který způsobovaly.

Děti s velkými brašnami na zádech v okolí silnice trápí také vedení Holubic. V obci mají asi čtyři kilometry chodníků.

Bezpečí především

Zhruba tři sta metrů ale chybí. „Část tvoří právě u základní školy. Školní trakt je přistavěný už od počátku minulého století poměrně nešťastně, mezi zdí budovy a komunikací máme pouhé tři metry. Nechceme, aby nejen děti chodily po silnici," popsal starosta obce Stanislav Přibyl.

Vesnici v případě chodníků čeká územní řízení. „Víme, že si obec zadávala projektovou dokumentaci. My jsme se k ní z dopravního hlediska vyjadřovali kladně," potvrdila policejní mluvčí.

Zmínila i okolí dvou bučovických škol. Také to je podle ní rizikové. „Hlavně kvůli rychlosti některých řidičů," poznamenala Musilová. Stoprocentní bezpečí se podle ředitele Základní školy 710 v Bučovicích Aleše Navrátila zařídit nedá. „V lokalitě velký provoz je, ale šoféři ani rychle jezdit nemůžou. V místě jsou zpomalovací prahy, povolená třicítka. Riziko necítím, ani rodiče dětí si nestěžovali," přidal svůj pohled Navrátil.