„Během příštích dvou let budeme nový systém placení jízdného připravovat a od začátku roku 2011 by mohl být spuštěn,“ potvrdil radní pro dopravu Jihomoravského kraje Jaroslav Pospíšil. V té době už by do integrovaného systému měl být připojen celý Jihomoravský kraj.
Lístek na tramvaj nebo na vlak by tak vystřídaly předplacené elektronické karty a elektronické peněženky. Jízdenky by si mohl cestující koupit i pomocí textové zprávy. „Takovému zjednodušení bych se určitě nebránil. Vlakem cestuji do Brna asi jednou za tři dny. Kdybych hodně spěchal na vlak, mohl bych si lístek koupit už po cestě na nádraží a nezdržovat se u okýnka,“ zvažuje výhody nového systému Jan Šoupal z Bílovic nad Svitavou na Brněnsku.
Praha to už zkouší

Systém zakoupení lístku pomocí textové zprávy, která tak nahradila automat na jízdenky, zkouší už od listopadu loňského roku také pražský dopravní podnik.
A o podobném uvažují i v Brně. „Už po měsíci používalo každý den tento systém deset tisíc Pražanů. Cestující odešle esemesku a do dvou minut dostane na mobil kontrolní kód, kterým se může prokázat revizorům,“ přiblížila mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. Podle ní budou pražští kolegové systém testovat ještě do konce roku.

A právě na jejich zkušenosti Brňané čekají. „V dohledné době proto zavedení podobného systému nechystáme,“ dodala Pohanová.
I integrovaný dopravní systém kraje je v projektu elektronického placení teprve na začátku. „Necháme zpracovat projekt, který zhodnotí konkrétní podmínky v našem kraji, odhadne peněžní náročnost projektu a taky nároky na všechny dopravce systému,“ upřesňuje koordinátor integrovaného systému Jaromír Holec.

Kolik bude modernizace systému stát, zatím nedokáže odhadnout. „Pomoci by nám měly evropské dotace. Ty můžou zajistit až pětaosmdesát procent rozpočtu,“ řekl.
V integrovaném dopravním systému je zatím zapojeno osmnáct dopravců. Patří do něj České dráhy, brněnský dopravní podnik a autobusové firmy. Po připojení celého kraje může být dopravců dohromady až čtyřicet. „V Praze jde jen o jeden podnik, my bychom jich do projektu zapojili desítky. V takovém rozsahu systém ještě nikde nefunguje,“ vysvětlil Holec. Podle něj je proto mnohem složitější dohodnout se na technických a legislativních podmínkách .

Elektronické čipové karty přijdou na řadu první, textové zprávy budou následovat. „Musíme zajistit, aby nedošlo k úniku tržeb, aby byl systém bezpečný,“ dodal Holec.