Nicméně s ohledem na současné počasí i předpověď mají silničáři zatím připravené tři sypače ve Vyškově a tři ve Slavkově u Brna. „Sůl už máme přichystanou úplně, drtě a štěrkopísky ještě navážíme. Celkem budeme mít 2 200 tun soli, čtyři a půl tuny drtě a stejné množství štěrkopísků," vyjmenoval Gardelka.

Vychází ze statistik

Zhruba polovina posypových materiálů cestářům zůstala po loňské zimě. „Drtě ani štěrkopísky se nekazí, v soli je přídavek proti spékavosti a je uložená v suché hale," popsal šéf cestářů s tím, že množství mají připravené na standardní průběh zimy.

„Poslední dva roky patřily k těm v historii nejslabším. Naopak když je zima silnější, jako například v letech 2010 a 2013, musíme materiály dokupovat. A u soli to je za podstatně vyšší ceny než v létě," zmínil.

Aktuálně vrcholí přípravné práce na technice i ve společnosti Staeg Facility, která zajišťuje zimní údržbu v ulicích Vyškova a jeho místních částech. A kromě chodníkového a silničního zametače využívaných při letní údržbě mají vše přichystané. „Doplňujeme zásoby do stejných stavů jako každý rok. I přes současné mírné zimy musíme vycházet z dlouhodobých statistik, kdy se počítá až s padesáti výjezdy," popsal manažer divize Petr Večeřa.

plán zimní údržby silnic na Vyškovsku
- I. pořadí (do 3 hodin): I/50 Holubice – Kožušice, I/54 Slavkov u Brna – Nížkovice, I/47 Vyškov – Ivanovice na Hané, II/430 Vyškov – Holubice a III/0462 Vyškov – Drysice – celkem 72 kilometrů
- II. pořadí (do 6 hodin): zbývající úseky silnic II. třídy nezařazené do I. pořadí a dopravně důležité silnice III. třídy
- III. pořadí (do 12 hodin): většina silnic III. třídy

Zdroj: SÚS Jmk

Třeba písek tak naváží už od léta. Aktuálně je ho víc než tři sta tun. Soli pak má společnost připravených dvě stě padesát tun a další je k dispozici u dodavatelů.

Posypový materiál mají nakoupený i ve Slavkově u Brna. „I technika je nachystaná a po technické kontrole, rozmetadla jsou nasazená. Zásoby posypu jsme částečně vytvořili z přebytků z loňské zimy a částečně jsme dokupovali nový. Rozhodně nám budou stačit i na krutou zimu," podotkl šéf služeb Petr Zvonek.

Leckde se na ni chystají i dobrovolní hasiči. Zazimovávají hadice, do stříkaček lijí nemrznoucí kapalinu a odvodňují čerpadla. Někde ale zimu od léta příliš nerozlišují. Třeba v Bučovicích. „V podstatě je jedno, co je zrovna za období. I oblečení máme podobné jako v létě. Co se týká výjezdů, začíná doba požárů sazí v komínech, které lidé nevymetli. Stává se také, že nás volají školy mající třeba na tělocvičnách rovné střechy. Z těch kvůli zatížení odmetáme sníh," popsal velitel jednotky sboru dobrovolných hasičů Bučovic Ivo Kaňa.

Pohotovost podobně jako hasiči drží vyškovští cestáři takřka po celý rok. Jakmile se ale podle předpovědi přiblíží skutečná zima, spustí nepřetržitý provoz. „Co se týká rychlosti reakce na počasí, dovolím si tvrdit, že je okamžitá. Je ale nutné si uvědomit, že každý sypač má na starosti asi čtyřicet kilometrů silnic, nemůže být všude zároveň. Když se k tomu přidá i nějaký problém, třeba porucha nebo nehoda, časy se prodlužují. Při potížích pak upřednostňujeme silnice v prvním pořadí," vysvětlil Gardelka.

Celkem mají cestáři k dispozici dvanáct vlastních sypačů a dva dodavatelské. Smluvně pak mají zajištěných také několik desítek traktorů s radlicemi. „Pokud sněží vydatněji, vznikají potíže a i řidiči by měli být soudní. Z mnoholetých zkušeností víme, že daleko tolerantnější jsou lidé, jak my říkáme, z hor. Z okolí Studnic, Krásenska, Bukovinky," popsal Gardelka.

Plán údržby má stanovený také Staeg. Vyškov, respektive jeho ulice, kterým náleží první stupeň důležitosti, se musí uklidit do čtyř hodin, v případě druhého stupně potom do dvanácti hodin. „Tento čas se nám ale daří zkracovat. Od zahájení výjezdu jsme schopní pokrýt celý Vyškov včetně místních částí do čtyř hodin. Pokud ovšem nenastane kalamitní stav. To se čas prodlužuje kvůli opakované údržbě upřednostněných lokalit, jako je okolí centra, škol nebo nemocnice," popsal Večeřa.