„Stavba R43 je pro kraj naprosto nutná. Stejně tak bez tangent je nemožné stavět R43 a R52. Znamenalo by totální ucpání silnice 52 v místě brněnské Vídeňské ulice. R55 pak je klíčová nejen pro sousední Zlínský kraj, ale potřebují ji i obce v našem kraji jímž poslouží jako obchvat,“ krajský radní pro územní rozvoj David Macek.

Největší zděšení vzbudil plán ministerstva zřejmě na Blanensku v trase současné přetížení silnice I/43. Obce přitom doufají, že nová dálnice odvede dopravu z přetížené silnice. „Odložit začátek stavby R43 je naprostý nesmysl. Situace je už naprosto neúnosná. Jsou tu i mrtví. Před Vánoci zabilo jednu ženu auto jehož řidič usnul v koloně. Pokud vezme vláda tuto strategii za svou, měla by se stydět,“ prohlásil starosta Lažan Vlastislav Hemzal.

Dodal, že zoufalí místní lidé jsou odhodláni i k drastickým řešením. „Už to nebudou jen legrační stávky na přechodu. Silnici zablokujeme úplně, budeme si stěžovat v Evropském parlamentu,“ nastínil.

Rozčarování neskrýval ani místostarosta sousední Lipůvky.Dušan Drápal „Rozhodnutí nás zaskočilo. Při nárůstu dopravy z posledních let se už teď táhnou kolony v obou směrech přes celou obec. Je tu problém i přejít silnici,“ upozornil Drápal.

Stavbu R43 dříve chtějí také v Brně. „Spolu s rozšířením dálnice D1 a stavbou velkého městského okruhu to jsou pro nás prioritní stavby,“ upozornil náměstek primátora Robert Kotzian.

Stopnutí silnice R53 zase naštvala představitele obcí na Znojemsku. „Zastavit stavby a sebrat peníze je to nejjednodušší. Silnice I/53 je přitom pro region,“ uvedl starosta Miroslavi Augustin Forman.

Na Znojemsku přitom ministerstvo slibuje postavit do roku 2016 obchvat okresního města a do roku 2013 obchvat Lechovic. Obě akce přitom blokují vleklá vyjednávání a spory o pozemky.

Dobrou zprávou pro kraj je plán do roku 2018 dostavět R52 z Pohořelic na rakouské hranice. Přesto se podle radního Macka bude kraj plány ministerstva změnit. „Věřím, že Superstrategie je jen předběžný materiál. Na únor máme přislíbenou další schůzku s představiteli ministerstva. A budeme trvat na tom aby klíčové stavby do konce daného období nejen připravili, ale také uskutečnili,“ u­vedl.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák sice změny v Superstrategii připouští, ale rozšiřování dálnice moc nadějí nedává. „Je pravda, že superstrategie není schválena, ovšem změny nepředpokládáme ve velkém rozsahu. Vše jsme střízlivě propočítali a z požadavků jsme vybrali ty stavby, jejichž uskutečnění je reálné,“ zdůraznil Novák.