Lidé z Vyškova by se v budoucnu mohli dostat do práce v centru města bezpečně na kole. Vedení radnice plánuje rozšířit síť cyklostezek a propojit okrajové části s centrem. Inspirovat se může třeba v Břeclavi, která je v Jihomoravském kraji považována za ráj cyklistů. Vstřícný přístup k milovníkům kol se snaží zaujmout také ve Znojmě a Blansku.

Stávající síť cyklostezek ve Vyškově vznikla zhruba před deseti lety. „Určitě chceme dát cyklistům větší možnosti. Kde to jenom trochu půjde, zvážíme vytvoření cyklopruhů, koridorů a cyklostezek uvnitř města. Není možné, aby všude byly jen cesty a chodníky,“ řekl místostarosta Vyškova Roman Celý.

Hromadnou jízdou cyklisté otevřeli první cyklostezku ve Slavkově.
Ve Slavkově se dočkali, nová stezka cyklisty drží mimo rušnou silnici

Vedení musí ale vycházet z toho, jak je město historicky postaveno. „Nejsme schopni rozšířit ulici. Buď zúžíme cestu, nebo omezíme chodce. Cyklodoprava je ale trend a město to vnímá,“ doplnil.

Města se snaží vyjít vstříc cyklistům
- Vyškov propojí cyklostezkami okrajové části města s centrem.
- Břeclav postavila parkovací věž pro kola a rozšiřuje současnou síť sedmadvaceti kilometrů cyklostezek.
- Znojmo limituje řeka, přesto nové cyklostezky staví. Právě vzniká nová strategie cyklodopravy, která by měla městu pomoci.
- Blansko postaví zhruba sedm kilometrů nových stezek a vybuduje úschovny pro kola.

Na nových stezkách pracují ve Vyškově už delší dobu. „Děláme napojení průmyslové zóny a okrajů měst na síť v centru,“ uvedl Celý. Zdůraznil, že město nemyslí pouze na turisty, ale hlavně na ty, kteří kolo používají jako běžný dopravní prostředek.

Snahu města pochválil cyklista z Vyškova Jakub Karásek. „Nové stezky by byly výhodné. Třeba u průtahu směrem k pivovaru se cyklistům pohybuje velmi špatně. Chtělo by to také více stojanů na kola. V zahraničí jsou u nich běžně i šroubováky a pumpičky,“ zamyslel se.

Ve snaze udělat město pro cyklisty přívětivější by si Vyškov podle milovníků kol mohl vzít příklad z Břeclavi, která ale má historickou výhodu širších ulic. Tam se kromě dalších plánovaných stezek a nové cyklověže na parkování kol mohou pochlubit téměř třiceti kilometry hotových speciálně označených úseků pro cyklisty. „Břeclav si nemůže dovolit nebýt přívětivým městem k cyklistům, u nás je kolo základní dopravní prostředek. Mimo jiné chceme do budoucna propojit areál podzámčí v centru města s městskou částí Poštorná,“ informoval mluvčí města Jiří Holobrádek.

Ilustrační fotografie.
Lidé společně rozšlapou Břeclav. Na cyklovyjížďce

Podle dopravního experta Romana Budského je vidět, že se do stezek hodně investuje. „Občas se ale staví až moc živelně a takzvaně odnikud nikam nebo na místech, kde cyklisté moc nejezdí,“ vysvětlil problém expert.

Podle něj by prospělo, kdyby i řidiči aut více používali kola. „Tento fenomén popsali v Nizozemsku. Motoristé, kteří budou používat občas cyklodopravu, jsou pak logicky k cyklistům ohleduplnější,“ uvedl.

Jurta
Vylepšení Znojma podle jeho obyvatel? Vyhlídková lavička, jurta nebo cyklostezka

Ve Znojmě by také upřednostnili centrum plné chodců a cyklistů místo aut a pracují na několika nových cyklostezkách. „Podporujeme také kampaně jako Do práce na kole, Den bez aut a podobně,“ vysvětlila tisková mluvčí Zuzana Pastrňáková. Podle ní teď ve městě zpracovávají novou strategii cyklodopravy.

V Blansku se i přes kopcovitý terén daří stezky stavět a v blízké době by mělo jich vzniknout až sedm kilometrů.

Singletrailová stezka v okolí Jedovnic. Ilustrační foto.
Singletraily baví desítky tisíc cyklistů. Vandal je ale ohrožuje kovovým hrotem

Vedení města se také snaží v blanenském centru vyřešit situaci příliš mnoha zaparkovaných aut. „Dosažitelným kompromisem by mohlo být dostat auta do podzemních garáží a do budov a povrch nechat pro chodce, cyklisty a koloběžkáře,“ uvedl blanenský mluvčí Ondřej Požár.

ADAM KOŠIR