Hned v místní části Slavíkovice se někteří pustili do předjíždění kolony a rychle odbočovali na Viničné Šumice. Další své čekání vzdali na kruhovém objezdu, kde se raději vydali objížďkou přes Královopolské Vážany. Na bezpečnost nedbali. Což potvrzují i vyškovští policisté. „Třeba minulý čtvrtek se poblíž vlakového přejezdu srazila dvě auta. Většinou jde o pomačkané plechy. Podobné nehody ovšem řešíme často. Lidé se nebezpečně otáčejí, najíždí i na travnaté plochy," potvrdila policejní mluvčí Alice Musilová.

Například Jaroslav Šebesta však v koloně trpělivě čekal. „Radost z toho ale nemám. Nejde totiž o výjimečný stav. Rousínov stojí často. Je to problém," zmínil řidič. A v horku to podle něj není nic moc. „Jednou jel přede mnou starý kamion a při popojíždění mu hrozně čoudilo z výfuku. Musel jsem vypnout klimatizaci, i když to moc nepomohlo. Takže jsem se nejen pořádně nadýchal, ale ještě se parádně zpotil," popsal.

Na kolonách se výrazně podepisuje oprava dálnice okolo Vyškova. Řidiči z ní před Rousínovem sjíždí a snaží se do Vyškova dostat rychleji po takzvané staré silnici. „Dokud opravy neskončí, počítám dál doslova s kalamitou. Nejde o nárazové kolony, jsou každý den. Nejhorší jsou rána a pak také pátky," zmínil starosta Rousínova Jiří Lukášek.

Podobnou situaci už obyvatelé města zažili loni. „To byl úplný chaos. Na dopravě se podepsala nejen oprava D1, ale i průtahu," připomněl.

Oprava má nicméně trvat ještě několik týdnů. „Někteří lidé jsou už podráždění. Požadují, ať se obrátíme na Ředitelství silnic a dálnic. Jenže tam nic nevyřešíme. Rousínov má tu smůlu, že přes město vede silnice paralelní k D1, a řidiči ji tak využívají nejen při opravách a haváriích na dálnici, ale jezdí po ní i tranzitní dopravci, kteří chtějí ušetřit na mýtném," podotkl Lukášek.

Kolony trpělivě snáší i rodina Karla Lochmana: žije přímo u průtahu. „Auto nemám, takže nám naštěstí kolony dopravní problémy nepůsobí. Co se týká běžného života, je to horší. Snažíme se s tím smířit," pokrčil rameny Lochman.

Jak dodal Lukášek, Rousínovu by od přetížení pomohl obchvat. „Ale to je hudba budoucnosti. Budeme ho však komponovat do připravovaného územního plánu. I tak je to ovšem běh na dlouhou trať," upozornil.

Nebezpečné objíždění, nervozita řidičů. I to je vidět v kolonách táhnoucích se Rousínovem a Vyškovem. Důvodem je oprava D1, ze které mnozí sjíždí s tím, že ušetří čas.

PÁTKY VÍTĚZÍ

Podobné problémy jako v Rousínově v posledních týdnech trápí i Vyškov. Hlavní průtah městem bývá kvůli opravě dálnice ve špičkách ucpaný, také zde řidiči stojí desítky minut v dlouhých kolonách. „Většinou bývá dopravní problém v pátek, nebo když se stane nějaká nehoda. Třeba jako nedávno u Tesca. Například minulý týden byl ale hodně ucpaný i ve čtvrtek odpoledne," popsal muž, který obsluhuje jednu z vyškovských čerpacích stanic.

8týdnů zbývá do ukončení prací na dálnici D1 v okolí Vyškova. Termín je stanovený na 22. září

Městu nepomáhá ani dynamické světelné řízení. Semafory, které automaticky vyhodnocují dopravní zátěž a podle toho volí střídání zelené a červené, jsou doslova zmatené. „Nemůžou reagovat. Když jsou ulice ucpané, tak systém neví, kde koho pustit nejdřív. Nemá možnost situaci vyhodnotit, když je kolona ze všech stran," vysvětlil vedoucí vyškovského odboru dopravy Petr Buchta.