Ředitele středních škol vyzvali radní k vytvoření alternativních tříd. Jejich vznik chtějí finančně podpořit. „Vnímáme potřebu změny a chceme ji podporovat. Ne že bychom považovali naše školy za špatné, ale požadavky na vzdělání se vyvíjí. Na střední školy se už hlásí děti, které vyšly školy s progresivními formami výuky. My jim chceme umožnit volbu i poté,“ zdůvodnila krajská radní pro školství Jana Pejchalová.

Iniciativu kraj ponechá na ředitelích. „Pokud se alternativní formy osvědčí, mohou se zavést i do ostatních tříd, případně i do jiných škol,“ doplnila Pejchalová.

Ilustrační foto.
Rodiče v Brně sází na alternativní třídy. Navštěvuje je šest stovek žáků

S projektem přišel krajský zastupitel Jiří Hlavenka. „Je třeba ukázat, že jde děti vzdělávat i jinak. V alternativních třídách by nešlo jen o známky a zaškrtávání odpovědí, ale o schopnosti. Děti by třeba společně pracovaly na skupinových projektech. Naučí se tak víc, než když se biflují nazpaměť,“ uvedl.

Školství na jižní Moravě by se podle něj mělo více přiblížit tomu světovému. „Ve Finsku třeba rozvíjí měkké dovednosti, učí děti vést tým, vyjednávat či myslet v kontextu,“ zmínil.

Zájem rodičů o alternativní výuku podle Hlavenky potvrzuje nárůst zájmu o soukromé školy. „Bylo by dobré, aby se i krajské střední školy otevřely jiným směrům a nabízely více variant,“ řekl.

Projekt vítá ředitel gymnázia ve Vídeňské ulici v Brně David Andrle. „Je to zajímavá příležitost, jak najít alternativu. Uvažujeme o novém vzdělávacím programu, který se bude lišit od těch stávajících. Výuku chceme individualizovat a dělat ji pokrokovější,“ uvedl.

Novou třídu chtějí i na znojemském gymnáziu. „Rodiče o to mají zájem. Napřesrok kvůli tomu vyškolíme učitele,“ řekla ředitelka Hana Čermáková.

Desítky Brňanů pozorovali vytahování poslední lodi z Brněnské přehrady na souš.
243 tisíc lidí, 38 tisíc kilometrů. Lodím skončila sezona, poslední je na souši

Alternativu pro děti vítají i rodiče. „Určitě bych toho využila. Alternativní výuka má význam, pedagogové ale nesmí být vyhořelí, aby výuka měla výsledky,“ míní Marie Štěrbová z Brna.

Nová výuka rozvine kreativitu , říká zástupkyně ředitele

Vyškov - Nový projekt kraje se líbí zástupkyni ředitele vyškovského gymnázia Haně Čermákové. Škola se do něj chce zapojit. „Alternativním vzděláváním podpoříme aktivní přístup žáků k práci. Budou umět informace vyhledat, zpracovat i prezentovat,“ vysvětluje Čermáková.

V čem alternativní výuka pomůže vašim studentům?

Studenti, kteří k nám poslední dobou nastupují, nemají problém se cokoli naučit. Kámen úrazu je ale pro ně pochopení podstaty problému i to, jak se dopracovat k výsledku. Alternativní výuka rozvine jejich kreativitu. Přistoupí k situacím novým způsobem, budou hledat alternativní řešení.

Jak bude takové vzdělávání vypadat?

Půjde především o projektovou výuku, kdy žákům sestavíme rozvrh do bloků, například humanitních či přírodovědných předmětů. Za rok bude šest až deset témat, která zpracují ze všech úhlů pohledu.

Žáci 1.A ze ZŠ Ivanovice na Hané s paní učitelkou Alenou Vyroubalovou.
NAŠI PRVŇÁČCI: představujeme žáky základní školy v Ivanovicích na Hané



Kdy a kolik tříd otevřete?

Začít chceme prvního září 2019. Předpokládáme, že založíme menší třídu patnácti až dvaceti žáků. Už při podávání přihlášky si budou vybírat, kam chtějí. Absolvují test, který ukáže jejich předpoklady.