Když ráno vstane, už u vesnice stojí dlouhá kolona aut. Eva Cupalová z Holubic na Vyškovsku si zvykla, že kvůli opravám dálnice D1 nedaleko jejího domu lidé čekají v zácpě ve směru na Brno. „Situace je tu celoročně strašná. Nejhorší je samozřejmě ráno, kdy lidé jedou do práce a odpoledne, kdy se vrací domů. Navíc teď je dálnice zúžená, takže jsou tu často nehody. Doufám, že budeme mít po několika letech klid,“ uvedla Cupalová.

Právě u Holubic dokončuje Ředitelství silnic a dálnic poslední letošní práce na dálničním úseku mezi Brnem a Vyškovem. Dělníci opravují most na 213. kilometru směrem na Vyškov, dálnice je zúžená a právě kvůli tomu se směrem na Brno tvoří kolony. Práce mají skončit v listopadu.

Kvůli opravě silnice II/430 se řidiči i přilehlé obce obávají komplikací v dopravě. Silničáři ji ale nechají částečně průjezdnou.
Oprava Staré silnice? Při nehodách na dálnici hrozí potíže, obávají se řidiči

Holubičtí však budou mít klid až v příštím roce, kdy silničáři opraví druhou část mostu směrem na Brno. „Cenu prací odhadujeme na čtyřiadvacet milionů korun,“ vyčíslil mluvčí státních silničářů Jan Studecký.

Problémy dálnice přináší také nedalekému Slavkovu u Brna. Když je dálnice neprůjezdná, tak řidiči často volí objížďku právě přes toto město na Vyškovsku.

Velké komplikace například způsobila nehoda kamionu s cihlami, který se na dálnici převrátil čtrnáctého září a dopravu policisté zastavili v obou směrech. „Ten den bylo město naprosto ucpané a takřka se nedalo projet. Při podobných komplikacích na dálnici to ve Slavkově vždy pocítíme,“ uvedla mluvčí města Veronika Slámová.

Podle ní je ale běžná dopravní situace viditelně lepší od konce prázdnin, kdy silničáři dokončili opravu jízdních pruhů u Holubic. „Na nájezdech na dálnici už lidé ani ve špičce nečekají tak dlouho, jak to bylo obvyklé v létě, kdy bylo omezení výraznější,“ dodala Slámová.

V Turistickém informačním centru ve Vyškově jsou k vidění obrazy malířky Lidmily Slámové, která je ochrnutá na pravou polovinu těla.
Po mrtvici ochrnula na polovinu těla. Malováním překonává nepřízeň osudu

Úsek u Holubic byl poslední část hlavních oprav dálnice D1 mezi Brnem a Vyškovem, na kterém silničáři pracovali pět let. „Povrch dálnice byl ve špatném stavu. S opravami jsme postupovali podle plánu a letos jsme úsek úspěšně dokončili,“ řekl mluvčí Studecký.

Práce byly rozdělené na třináct částí, přibližně dvě dělníci opravili každý rok. „V průměru se na každém úseku pracovalo tři měsíce. Celkové investice přesahují miliardu a 526 milionů korun,“ dodal mluvčí.

Řidiči doufají, že po několika letech budou po dálnici jezdit bez větších komplikací. „Dojíždím každý den po D1 do Brna do práce. Ráno mě kolony vždy o několik minut zdrží. Když se stane nehoda, tak čekám v zácpě až hodinu. Snad se brzy dočkám toho, že po dálnici plynule projedu,“ doufá třeba řidička Irena Paulíková.

Letos v Jihomoravském kraji už Ředitelství silnic a dálnic větší opravy na dálnicích neplánuje. Kromě mostu u Holubic ještě stavaři dávají do pořádku povrch dálnice D2 v úseku mezi dvanáctým a třetím kilometrem ve směru na Brno. „S opravami jsme začali devátého října a dokončit bychom je měli do konce listopadu. Celkově vyjdou na 221 milionů korun,“ oznámil Studecký.

Ilustrační foto.
Rezidentní parkování má vysvětlit speciální kampaň. Vyjde až na tři miliony

Hlavní projekt je pro ředitelství modernizace D1, která se týká části dálnice mezi Prahou a Kývalkou. Práce rozdělilo na jedenadvacet úseků, z toho šest už dělníci dokončili. Nejpozději za dva roky mají začít s pracemi na posledních. „Dálnice je ve špatném stavu. Rozšíříme ji o metr a půl a zpevníme krajnice,“ dodal Studecký.

Problémy? Na vině jsou také řidiči, říká profesionál

Vyškov – Jiří Toman se už řadu let živí jako profesionální řidič. V posledních letech se s omezeními kvůli opravám dálnice D1 musel potýkat skoro denně. „Když byla možnost, raději jsem se dálnici na Vyškov vyhnul a jel jsem po staré cestě,“ říká Toman.

Pomohly opravy dálnice plynulejší dopravě?
Dálnice D1 se opravit musela, protože byla skutečně v dezolátním stavu. Myslím si ale, že když se do tak výrazných oprav silničáři pustili, tak ji měli rozšířit na tři pruhy po celé délce.

Vznikají na dálnici kolony pouze kvůli zúžení?
Je to hlavní důvod, ale také záleží na řidičích. Často nedodržují ve zúžení rychlost a neumí se správně řadit zipem, potom vznikají zácpy a nehody.

Co dopravě na dálnicích pomůže?
Vládní nařízení regulující kamiony. Na dálnici často vidím jednu dlouhou řadu nákladních aut. Některé věci by se však mohly vozit vlakem a silnicím tak ulevit.

ADAM LUKŮVKA