Po víc než dvou měsících tak mají řidiči zase volnou cestu bez objížděk, těžkých strojů na silnici a zákazů odbočení. „Je to úplně jiná jízda, když člověk zase může jet přímo tam, kam má namířeno. Povrch je zatím lepší, tak uvidíme, jak to vydrží,“ podotkl například Jiří Horák.

Několik kompletních uzavírek, žluté směrové šipky a kouř valící se z rozžhaveného asfaltu už jsou definitivně minulostí. „V sobotu se dělaly poslední úpravy povrchu silnic, teď už je na řadě jen vodorovné dopravní značení a poslední úpravy obrubníků a okolí silnic. Kompletně hotový průtah předají silničáři městu tuto sobotu,“ uvedla mluvčí vyškovské radnice Dana Bednářová.

Kromě nového hladkého asfaltu a bílých pruhů se na průtahu změnily i jiné věci. V Žižkově ulici se například objevil zbrusu nový parkovací pruh pro několik aut. Po celém průtahu pak za několik dní začnou fungovat nové semafory, takzvané dynamické světelné řízení.

Zatížení křižovatky

Dynamické řízení je inteligentní systém, který vyhodnocuje zatížení jednotlivých částí křižovatky. „To znamená, že pozná, z kterého směru jede kolik aut a podle toho se chová. Dává signál pro spuštění zelené nebo naopak auta na místě pozdrží o něco déle, pokud je to nutné,“ popsal princip nových semaforů už dříve vyškovský místostarosta Roman Celý.

Nové semafory ovšem začnou fungovat až 12. července. „Zatím ještě nejsou spuštěné. V praxi je řidiči vyzkouší až příští týden. Počítá se s tím, že bude přes léto prázdninový provoz a tak to bude trochu klidnější, ta největší zátěžová zkouška přijde zřejmě v září,“ podotkl vedoucí vyškovské oblasti Správy a údržby silnic Zdeněk Gardelka.

Současné intervaly střídání červené a zelené na semaforech jsou ve Vyškově nastavené už deset let. Od té doby však doprava zhoustla a intervaly přestaly vyhovovat současné dopravní situaci. Dynamické semafory mají problémy vyřešit.

Kompletní rekonstrukce průtahu okresního města mělo vedení v plánu už dlouho, letos konečně získalo na stavbu dost peněz, o náklady se podělilo s krajem. Rekonstrukce totiž vyšla na desítky milionů korun.

Řidiči se za dva měsíce rekonstrukce museli poprat s několika kompletními uzavírkami, například Dukelské a Žižkovy ulice. Hlavní tah, tedy Brněnská ulice, se rekonstruoval za provozu díky tomu, že je víceproudý.