Na záměru cestáři pracují už řadu měsíců. „Silnice druhých a třetích tříd byly postavené většinou v poměrně dávné době pro úplně jiné složení dopravy, než jaké je v současnosti. Tehdy nikdo netušil, že po nich budou jezdit nákladní auta s návěsy o váze téměř padesát tun,“ poukázal vedoucí technickosprávního úseku vyškovských silničářů Jan Olejníček.

Mezi velmi frekventovaný tranzitní uzel patří například Rousínov. Tam už se novinky nemůžou dočkat. Podle starosty msta Jiřího Lukáška měla být zavedená už před několika lety. „Původně jsme si mysleli, že si zákaz tranzitní nákladní dopravy zařídíme sami. Pak se toho ale ujali silničáři, a to nejen jihomoravští, ale i ze sousedního Olomouckého kraje. Čím dřív zákazové cedule umístí, tím víc budeme slavit,“ těší se Lukášek.

Podle Olejníčka už to nejspíš příliš dlouho trvat nebude. Silničáři potřebují získat ještě souhlas dopravního úřadu. „Akce je administrativně náročná. Ale věřím, že vzhledem k tomu, že ji připravujeme už několik měsíců, je pravděpodobné, že v létě budou zákazové značky u dálnic stát,“ odhadl Olejníček.

Společnost JKZ plánuje v Kloboučkách postavit administrativní budovu.
Změna územního plánu? V Kloboučkách vznikla další petice

Cedulemi bude osazená už dálnice. Aby řidiči náklaďáků věděli, že z ní nemá smysl sjíždět. „Vjezd na silnice nižších tříd bude nad určitý počet tun zakázaný. V tomto případě bude limitem nejspíš dvanáct tun,“ zmínil Olejníček. Součástí značek bude také dodatková tabulka upozorňující na fakt, že se zákaz vztahuje na tranzit, tedy dopravu, která v dané oblasti nemá svůj cíl.

Průkopníkem z Vyškovska jsou Drysice. Ty už svou zákazovou značku mají. Zajistily si ji ve spolupráci s Brodkem u Prostějova. „Zákaz vede, myslím, až po Žešov. Řidiči tranzitu nad dvanáct tun vědí, že když odbočují z dálnice, tak do Drysic už nemůžou. Rozhodně to bylo dobré rozhodnutí. Rozdíl je výrazný. A chválí si ho i místní obyvatelé,“ je spokojená starostka Iva Marková.

Její slova potvrdila obyvatelka Drysic Irena Tlamsová. „Kamionů přes obec jezdilo vždy hodně. Zvlášť když byla kalamita na dálnici, to bylo neúnosné. Myslím, že je to velmi dobrý krok,“ zhodnotila Tlamsová.

Další zákazy
• Obdobný projekt chystají cestáři na silnici II/416. Ta spojuje dálnici D1 se Slavkovem u Brna, Hostěrádkami-Rešovem, Hruškami a Křenovicemi.
• Také z této silnice chtějí cestáři vyloučit těžkou tranzitní dopravu. Za sebou mají jednání se starosty dotčených obcí.
• Projekt už silničáři začali připravovat.