Chtějí se vyhnout mýtným branám. A tak z dálnic D1 i D46 řidiči tranzitní dopravy sjíždějí. Přitom velmi zatěžují silnice druhých a třetích tříd i obcí. Tomu však bude konec: mezi Holubicemi a Drysicemi už těžké kamiony jezdit nebudou. Jihomoravský kraj v úseku připravuje zákaz tranzitu pro auta nad dvanáct tun.

Opatření pomůže všem obcím na trase. „Nám dělají vrásky hlavně cizinci, kteří odstavují kamiony, kde se dá. Nejde je vystrnadit. Zákon je na ně krátký, pokuty po nich nejsou vymahatelné,“ uvedl místostarosta Vyškova Břetislav Usnul.

Na sídlišti Osvobození ve Vyškově vznikne z bývalého pískoviště prostor pro kontejnery.
Pískoviště na žádost lidí nahradily na sídlišti kontejnery. Změna má kritiky

Poukázal také, že zatížení hlavního průtahu městem je stále větší. „Je to i kvůli průmyslové zóně Sochorova, ke které není sjezd, byť se nachází nedaleko dálnice. A velká obchodní centra nemáme na okraji. Takže přes Vyškov kamiony pojedou vždy. Nicméně po opatření jich bude méně,“ je přesvědčený Usnul.

Zákaz tranzitu už platí v úseku od Prostějova po Drysice. Na Vyškovsku tak byly Drysice průkopníkem. A starostka Iva Marková si ho nemůže vynachválit. „Ulevilo se nám opravdu hodně,“ okomentovala.

Naopak někteří dopravci ho považují za diskriminační. „Platíme obrovské silniční daně, které se používají na vysprávku silnic. Nevím, proč nám tedy někdo zakazuje někudy jezdit. Není to správné ani demokratické,“ řekl rousínovský dopravce Arnošt Doležel.

Konec tranzitu
· Novinka má zabránit tomu, aby nákladní auta sjížděla z dálnice na silnice nižších tříd, pokud tam nemají cíl.
· Kvůli jednotnosti opatření se pracuje i na budoucím vyloučení tranzitu mezi Holubicemi a Brnem.
· Na dálnicích D1 a D46 bude před každým exitem značka informující o zákazu jízdy tranzitu.

S tím však Marková nesouhlasí. Jak poukázala, zatížení obce bylo v minulosti obrovské. „Vede přes nás dálnice D46, je hlučná a znečišťuje ovzduší. Když nám ještě po silnici jezdily kamiony, i pět šest za sebou, bylo to neúnosné. Jsem ráda, že se zákaz tranzitu podařil. Dopravci mají využívat dálnici a nezatěžovat obce,“ zdůraznila Marková.

A jak poukázala mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková, těžká doprava devastuje i silnice II. a III. třídy, které kraj vlastní. „Nejsou na takovou intenzitu stavěné. Například na nedávno rekonstruované rousínovské II/430 už jsou vyjeté koleje,“ poznamenala mluvčí.

Podle Doležala je ale chyba jinde. „Zhotovitelé silnic by je měli dělat kvalitní. Jezdíme v Německu po všech silnicích a koleje tam nejsou. Bez problémů vydrží dvaačtyřicet tun,“ popsal.

Opatření se nebude týkat dopravní obsluhy. Porušení zákazu tranzitu bude kontrolovat a postihovat policie. Výjimku nákladní auta získají v případě mimořádných událostí na jedné z dálnic. Silnice totiž můžou být využívané jako objízdné trasy.

Navíc je pravděpodobné, že opatření bude platit nejen po Holubice, ale až k Brnu. „Kvůli neplnohodnotnému nájezdu v Holubicích, kde v některých směrech nelze na dálnici najet nebo z ní sjet, by musel tranzit zajíždět do obcí. Proto se má omezení prodloužit po nájezd ve Slatině,“ přiblížila Brindzáková s tím, že nyní se návrh projednává.

Koncert britské kapely Deep Purple.
V Brně zahrají legendární Deep Purple. V historicky už osmém složení

Začátek platnosti zákazu závisí na tom, kdy se podaří splnit veškeré formální náležitosti. Kraj ho předpokládá v příštím roce.