Založili také občanské sdružení, které proti záměru oběstavět Křenovice další železniční tratí protestuje. Nová trať má podle územního plánu vzniknout u obce, která už teď má dvě nádraží. „Obě slouží dobře a jsou dostupná do pěti minut z centra. Jenže s postavením nové tratě se zruší horní nádraží a na dolním se výrazně sníží obslužnost. Cesta k novému nádraží, které bude úplně mimo obec, pak zabere lidem dvacet minut,“ postěžoval si křenovický starosta Jaromír Konečný.

Lidé se proto proti chystané stavbě bouří. „Kdybychom měli v ruce nějaký důkaz, že bude změna účelná, efektivní a s větším významem pro širší okolí, tak by to bylo jinak. Takový důkaz však nemáme,“ podotkla Hana Procházková, která spolu s dalšími lidmi založila občanské sdružení Proti Křenovické spojce.

Důvodů odmítat spojku je podle ní hned několik. „Pokud ji kraj postaví, zvýší se už tak nepříjemný hluk. Nová železnice kolmo protne potok Rakovec, zrovna v tomto místě je však jeho záplavová oblast. Její kapacita se tak sníží na polovinu a voda tak může snadno Křenovice zatopit,“ vyjmenovala nevýhody Procházková.

Námitku, kterou poslalo zastupitelstvo, už doplnili členové občanského sdružení o doplňující zjištění. „Prvním je výskyt ledňáčka říčního na Rakovci, který máme potvrzený od ornitologů a viděli ho tam i myslivci. Druhým důvodem je zábor vysoce kvalitní zemědělské půdy. Pokud se na ní má vůbec něco stavět, tak jedině opravdu něco velmi významného,“ řekla Procházková.

Kraj zdůvodňuje stavbu spojky jednoduše. „Křenovická spojka vytvoří podmínky pro možný všestranný rozvoj a přestavbu železniční sítě na území kraje jako rovnocenného dopravního systému k silniční dopravě. A to na dlouhé i krátké vzdálenosti pro každodenní cestování v rámci integrovaného dopravního systému,“ zdůvodňují nutnost spojky autoři druhého návrhu zásad územního rozvoje Jihomoravského kra­je.

Na plánované trati se počítá i s novou zastávkou u obce Hrušky. „Bylo by příjemné mít v obci nádraží, ale současná dostupnost je dobrá. Kraj by měl radši peníze plánované na dráhu rozdělit dotčeným obcím,“ řekl starosta Hrušek Jan Kauf. Spojka má totiž vyjít na víc než miliardu korun.

Aby mohl na jednokolejné trati fungovat obousměrný provoz, plánuje se u Zbýšova výhybna. „Jsou to vyhozené peníze, vždyť se jen tak tak udržuje integrovaný systém. Ani peróny nejsou podle normy. Důchodci nebo maminky s kočárky mají problém nastoupit do vlaku. Proto podporujeme Křenovické,“ podotkl starosta Zbýšova Jaroslav Žalkovský.