Důvodem pro změnu plánu byly mimo jiné příliš velké výdaje. „Kruhový objezd se ukázal ekonomicky neefektivní. Podle nedávných zjištění by totiž stál dvojnásobek původně odhadované částky. To bylo osm milionů korun,“ uvedl vyškovský místostarosta Roman Celý.

Šestnáct milionů

Důvodem pro zdražení celé akce jsou podle místostarosty velmi nákladné přeložky sítí, které by v případě přestavby křižovatky na kruhovou byly bezpodmínečně nutné. „S veřejným osvětlením a novými chodníky by se cena vyšplhala až na šestnáct milionů korun, a to už je pro rozpočet neúnosné,“ řekl Celý.

Radnice proto nyní zpracovává nový investiční záměr. „Na základě odborného posouzení, které navrhlo čtyři nové varianty, se vedení města v tuto chvíli přiklání k řešení, jež počítá s průsečnou, světelně řízenou křižovatkou,“ podotkl Celý.

Město chce přitom rozšířit silnici vedoucí ze Sídliště Osvobození a ze středu města, díky tomu vzniknou odbočovací pruhy. „Důraz klademe také na bezpečné přechody pro chodce a na vhodnější umístění autobusových zastávek. Díky přestavbě křižovatky přibude v okolí také zhruba třicet parkovacích míst. Cenově navíc zůstaneme na původních osmi milionech korun,“ dodal místostarosta.

Právě bezpečnost chodců je v současné době přímo na křižovatce i jejím v okolí hodně sporná. „Denně tu přecházím a je to dost často o strach. Každou chvíli se bojím, že mě někdo srazí. Určitě by se s tím mělo něco dělat, nějak tu křižovatku upravit, aby byla bezpečnější,“ myslí si Lenka Adámková z Vyškova.

Zda je lepší kruhový objezd nebo světelná křižovatka, to si odhadnout netroufá. „Já nejsem řidič, takže pro mě jsou nejlepší řešení asi semafory, které budou určovat intervaly na jízdu a na přecházení, takže chodci se nebudou muset bát,“ podotkla Adámková.

Dodala, že její syn naopak řidič je a možná by preferoval kruhový objezd. „Ale nedokážu to posoudit. Každopádně si myslím, že tak či tak je potřeba aspoň nějaká změna. Vím od syna, že to kolikrát radši objíždí oklikou, než aby jel přes tuhle křižovatku. V pátek odpoledne tu stojí ve frontě třeba půl hodiny, než se mu podaří vyjet,“ podotkla Adámková.

Stanice v Dědické

Také velitel vyškovské městské policie Petr Sedláček považuje okolí křižovatky za jedno z nejnebezpeč­nějších míst ve městě. Nejhorší je podle něj úsek u čerpací stanice v Dědické ulici, kde je také přechod pro chodce. „Podle mě je to vůbec jedno z nejhorších míst z hlediska dopravy ve Vyškově. V porovnání například s přechodem u Kojálu, kde jsou také problémy, je tu ještě nebezpečnější situace, protože po Dědické ulici auta jezdí mnohem rychleji,“ podotkl před časem Sedláček.

Radnice doufá, že přestavba křižovatky začne už napřesrok. „Pozemkové záležitosti už máme vyřešené, musíme však návrh zkonzultovat ještě se Správou a údržbou silnic Jihomoravského kraje, protože vlastníkem silnice v Dědické ulici je kraj,“ řekl místostarosta Celý.

Návrh na nové řešení křižovatky musí také schválit rada města. Pokud vše půjde bez problémů a město sežene dost peněz, může stavba začít už příští rok.