Práce na stavbě rondelu, který má zlepšit provoz na křižovatce Dědické ulice se sídlištěm Osvobození, mají začít v druhé polovině letošního roku. „V květnu zahájíme výběrové řízení na zhotovitele, které bude obsahovat jako jednu z podmínek co nejkratší termín dokončení. Bude ideální, když se podaří akci uskutečnit během července a srpna tak, aby už začátkem nového školního roku bylo vše hotové," nastínil vyškovský místostarosta Břetislav Usnul.
Nejen řidiči, ale i chodci se tak budou muset připravit na určitá omezení. „Nedokážu teď přesně říct, co na motoristy čeká. Ale jistě se nějakým dopravním omezením nevyhneme, už třeba jen kvůli technologickým záležitostem, jako je například zatvrdnutí betonu mezi dlažebními kostkami," doplnil Usnul.
Nedá se přecházet
Podle něj by bylo nejlepší, kdyby se situaci podařilo zvládnout podobně jako v případě opravy rondelu u Agrodomu. „Tam se jezdilo v podstatě pořád. Nevylučuji však, že na určitou dobu dojde i k úplné uzavírce silnice," dodal místostarosta.
Přestože stavba přinese řadu komplikací, lidé bydlící v její blízkosti ji netrpělivě očekávají. „Na současné křižovatce se v určitých časech nedá přecházet, směrem z místní části Dědice je velmi hustá doprava. Problém nemají jen chodci, ale i řidiči, kteří chtějí vyjet nebo naopak najet na silnici směrem k sídlišti. Ve špičce se směrem z Osvobození tvoří kolony aut, které nemají téměř žádnou šanci vyjet na hlavní. Kruhový objezd situaci určitě zlepší," věří třeba Ivo Sojeb ze sídliště Osvobození.
Právě hustota provozu v ranních a odpoledních hodinách byla podle Usnula spouštěcím impulsem, který vedl k diskuzím o změně situace v křižovatce. Radnice v minulosti uvažovala i o dalších opatřeních, která by vedla ke zlepšení, kromě stavby rondelu to bylo přidání semaforů. „Dalším důvodem bylo i množství dopravních nehod. Smrtelnou si nevybavuji, ale k několika velmi vážným tam došlo," přiblížil Usnul.
Stavební úpravy problematického místa budou spočívat v mírném posunutí křižovatky směrem od Vyškova doleva k veterinární klinice. „Rondel už je navržený a splňuje všechny potřebné parametry, aby lidé mohli bez problémů zajíždět ke svým domovům na sídlišti Osvobození. Dojde ale třeba i k mírnému posunutí přechodu na silnici vedoucí ze sídliště," upřesnil vyškovský místostarosta s tím, že město už má vydané územní rozhodnutí a čeká na stavební povolení. To by podle předpokladů mělo dostat na konci února.
Díky průtahům radnice za kruhový objezd ušetří. „V roce 2010 dosahoval odhad ceny za jeho výstavbu čtrnácti milionů. Proto město od záměru ustoupilo a začalo připravovat druhou variantu, tedy uskutečnění světelné křižovatky," připomněl Usnul.
Podstatně levněji
Dnes se však rondely staví běžně a ceny podle něj šly o dost níž. „V rozpočtu pro rok 2014 jsme na akci vyhradili částku šesti a půl milionu korun," uvedla mluvčí vyškovské radnice Petra Bezdomniková.
Proto se město vrátilo k původnímu plánu. „Nějakou dobu nám ještě zabralo jednání s majiteli pozemků, což se neobešlo bez problémů. Majitelka jednoho z nich se stavbou nesouhlasila. Nakonec se nám ale vše podařilo vyřešit právě mírným posunutím křižovatky," vysvětlil vyškovský místostarosta.
Jelínek: Zkušenosti řidičů nerozhodují
Vyškov – Připravovaný kruhový objezd na křižovatce Dědické ulice a sídliště Osvobození má vesměs příznivce. Výhody, které přinese, přiblížil majitel vyškovské autoškoly Rostislav Jelínek.
Problém spočívá hlavně v hustotě provozu, kdy je situace podle vás nejhorší?
Mezi půl druhou a půl pátou odpoledne, kdy vojáci z Koziny jezdí z práce. Nezáleží na zkušenostech, problémy vyjet tam mají i zkušení řidiči. Pro naše žáky je to pak o poznání horší.
Jaké výhody rondel bude mít kromě zlepšení provozu?
Pokud se na to dívám z profesionálního hlediska, rozhodně pomůže našim studentům.
Co nějaká negativa stavby?
Všechno stojí peníze a práce na silnicích nejsou výjimkou. Pokud však město prostředky má, je kruhový objezd opravdu dobrý nápad, jak je využít.