Ve větru se mísí vůně grilovaného masa, benzínu a zápach spálené gumy. Pod nohama se šíří hluboké dunivé rytmy a stoly se třesou. Reproduktory přehlušují davy lidí kličkujících mezi stánky s občerstvením, dnes tu ale zdaleka nejsou tím nejvýkonnějším zdrojem decibelů.

Na startovní čáře stojí dvojice pekelně se soustředících řidičů. Čekají na pokyn k jízdě. Motory několikrát zavrčí jako šelmy připravené kousnout. Na semaforu se objevuje zelená, pneumatiky zakvílejí a obě auta mizí v oblaku kouře. Kolem přítomných diváků sviští takovou rychlostí, že jim průvan cuchá účesy a po pár sekundách už závodníci už projíždějí cílem. Proti nim se ze slunečních paprsků řítí zelená helikoptéra. Na vyškovském letišti je druhým dnem velmi rušno. Pokračuje pětatřicátý ročník Tuning Motor Party.

„Je to akce v rámci seriálu po České republice, který má jedenáct etap. Soutěžící sbírají body pro celkové umístění na šampionátu. Kromě závodů aut pořádáme mimo jiné soutěže krásy. Včera jsme tu měli party, máme tu zábavu i pro děti, počasí vyšlo luxusně, takže návštěvnost je velká. Navíc je to už zažitá akce, lidé sem jezdí rádi,“ říká pořadatel akce Libor Houšť.

Počasí dnes milovníkům motorových vozidel opravdu přeje. Rtuť teploměru se vyšplhala nad dvacítku a na obloze není vidět jediný mráček. Toho využívají i vzdušní motoristé, a tak se nad areálem vyškovského letiště v krátkém sledu mihne několik typů letadel i vrtulník.

Kdo by chtěl v ruce sevřít vítězný pohár, ale se svým korábem stěží vyjede mírný kopec, nemusí zoufat. Pro návštěvníky, kteří pod svojí kapotou neschovávají mnoho koňských sil, ale zato mají vytuněnou audio techniku, je tady již zmíněná soutěž dB Drag. „Spočívá v měření akustického tlaku v autě, kdy za pomoci čidla měříme hlasitost muziky. Soutěžící rozdělíme do kategorií, posuzujeme například, jestli má vůz zástavbu nebo ne. Umístíme čidlo a měříme hlasitost různých frekvencí. Kdo má nejhlasitější muziku, vítězí. I zde soutěžící sbírají body a kvalifikují se tak na evropské finále,“ vysvětluje rozhodčí soutěže Veronika Adamová.

Na akci jsou ovšem vítaní i pasivní fanoušci motorových vozidel, kteří si kromě závodů mohli užit i další prvky programu, například vystoupení známého valašského siláka Železného Zekona, nebo koncert rappera Kaliho. Právě teď ale pozornost diváků směřuje k dráze, kde před chvílí skončil sprint na nejkratší dráze série.

Na svých motorkách přijíždí Adam Peschel se svým bratrem Patrickem a předvádí neuvěřitelnou kaskadérskou show. Představují se synchronizovanou jízdou, během které řídí své stroje v řadě bláznivých pozic. Jízdu po zadním kole vystřídá jízda po předním kole. Následuje jízda pozadu, kdy se jezdci zvednou z klasického sedu a usedají na sedla zády k řídítkám. Patrick je o deset let mladší než jeho bratr a podle komentátora předevčírem maturoval. Po jízdě ve stoje sklízí ovace a přenechává jeviště svému bratrovi.

Adam zvaný ‚Special‘ si prostřednictvím drzého moderátora vyžádá nezadanou dobrovolnici z publika. Ta má za úkol stát na místě a nehýbat se. Adam odjíždí na konec dráhy, odkud se rozjede směrem k ní. Těsně před ní zvedá motorku na přední kolo a pokouší se ji z této pozice políbit.

Dívka ale pokaždé ucukne, a tak má motorkář smůlu. V jeho branži ale není neobvyklé, že nejde vše podle plánu a někdy to i bolí. „Nehody se stávají celkem často, a ne vždy je to chyba jezdce. To k tomu ale patří, bez toho se člověk neposune. Musíte to přijmout a respektovat,“ vysvětluje Adam Peschel. Cestu ke stunt ridingu prý našel až později. „Začal jsem s tím ve svých patnácti letech. Není to úplně sport, ke kterému by rodiče svoje děti vedli. Prvopočátky nechápe nikdo, člověk je pro ně rebel, darebák. Jakmile se ale dostane na úroveň exhibice, tak to vnímají úplně obráceně,“ hodnotí jezdec.

Petr Koudelka