DISKUTUJTE DOLE POD ČLÁNKEM

Obrovská stavba, která sice není v rozporu s územním plánem, ale místním se její vznik nelíbí. Navíc tam její investor naváží stále víc zeminy, než jaké množství by tam ve skutečnosti mělo být. Místní se dokonce obávají, že je kontaminovaná.

Řeč je o vznikající motokrosové dráze v katastru Vážan nad Litavou, o níž už Vyškovský deník Rovnosti informoval několikrát. Zatímco ještě nedávno místní jen mluvili o tom, že v podstatě nechtějí, aby tam vyrostla, v posledních dnech začali konat.

Od konce minulého týdne koluje vesnicí petice, kterou sepsali členové obecního výboru životního prostředí. „Svými podpisy bojují proti zavážení pozemku hlínou a také proti pokračování stavby motokrosové dráhy. Zatím se pod ni podepsalo bezmála osmdesát lidí,“ informoval starosta Vážan nad Litavou Josef Hloužek.

Trnem v oku Vážanských, jak vyplývá z petice, je hned několik skutečností. Vadí jim například, že se krajinný ráz změnil k nepoznání. „Dřív tam byly stromy, keře, zvěř. To všechno zásahem investora Tomáše Hrdinky zmizelo,“ stojí v dokumentu.

Také mají strach z toho, že navezená zemina zůstane obci na krku. „Stavba motokrosové dráhy může být jedním z Hrdinkových zastíracích manévrů, aby z navážky získal peníze. Potom se vypaří jak pára nad hrncem, jak se už kdysi stalo, a ve vesnici zůstane skládka,“ praví petice.

V neposlední řadě se obávají o své zdraví, protože není jisté, zda hlína neobsahuje nebezpečné látky.

Jak ovšem tvrdí investor stavby Tomáš Hrdinka, jde jen o spekulace. „K nám se vozí zemina, která prochází chemickými rozbory a má atest. Bez toho bychom ji nemohli brát,“ ujistil Hrdinka.

Stejně tak vyvrací pochybnosti místních o tom, že dráhu nedostaví. „Rozhodně ji vybuduji. Dodržuji projekt. Lidé, kteří se proti stavbě staví, by se v první řadě měli starat o sebe. Do konce února jsem měl dodat úřadům doplňující dokumenty kvůli tomu, že do Vážan navážím víc hlíny, než by tam mělo být. To jsem už udělal a doufám, že budu mít klid,“ řekl Hrdinka.

Podle vážanského starosty na základě doplňujících podkladů, které měl investor předat České inspekci životního prostředí, slavkovskému stavebnímu úřadu, tamnímu odboru životního prostředí a také dopravy, právě tyto instituce rozhodnou, zda bude stavba pokračovat.

Na jejich ortel Hrdinka netrpělivě čeká. „I když chci dráhu dokončit, rozhodnutí úředníků se obávám. Není vůbec jisté, jestli ji posvětí nebo zatrhnou,“ svěřil se.

Kdy se rozhodnutí dočká, to se zatím redakci Vyškovského deníku Rovnosti nepodařilo zjistit. Podle vedoucí odboru dopravy slavkovské radnice Dagmar Janebové termín, dokdy mají úřady vydat stanovisko, určil stavební úřad. Jeho vedoucí Hana Postránecká měla včera dovolenou. Podle správního řádu musí úředníci rozhodnout ve lhůtě od třiceti do šedesáti dnů.