Autobus z dědických Kozin jezdí od března o pouhých deset minut později. Jenže kvůli tomu lidé nestíhají navazující spoj z vyškovského autobusového nádraží. Zdolat zhruba tříkilometrový úsek pomocí autobusu se pro ně stává složitým a časově náročným martýriem.

Odříznutí si připadají hlavně pracovníci kasáren. Ti z Vojenského technického ústavu dokonce žádají společnost Kordis provozující integrovanou autobusovou dopravu, aby sjednala nápravu. Ta se brání, vyhovět všem stranám prý nelze.

Jde o spoj číslo 744 od vojenského ústavu přes ulici Na vyhlídce až po točnu v Tovární ulici. „Tato linka měla jako jediná před změnou jízdního řádu odjezd od našeho podniku v patnáct hodin dvacet minut. Posunutím ale nestíháme navazující spoje,“ postěžoval si Josef Hartl, jenž se jako předseda odborů postavil za dvě desítky svých kolegů a jednal s Kordisem.

Podle něho pracovní doba zaměstnancům končí pět minut po třetí hodině. Na odjezd autobusu čekají pětadvacet minut, na nádraží pak čekají na další spoj, který odjíždí až ve čtvrt na pět. I potom nastávají potíže. „Například v Rousínově je nemožné stihnout spoj do Vítovic a pracovník musí jíž pěšky nebo čekat hodinu a půl na další spoj. Tím se doba, za kterou se zaměstnanec dostane domů, neúměrně prodloužila,“ dodal Hartl.

Podle něho je náprava snadná. „Rádi bychom, aby ke kasárnám znovu zajížděl spoj číslo 750. Před změnou jízdního řádu odjížděl pět minut po půl čtvrté. Další variantou je, aby spoj od vojenského ústavu jel přímo na nádraží. V současnosti totiž jede na Palánek, lidé musejí na nádraží dojít a navazující spoje nestihnou,“ přemýšlí Hartl.

Dopravce: odjezd není možné posunout

Kordis vysvětlil, že ke změně na lince 744 došlo kvůli spojení na Radslavice. Dříve jel autobus číslo 750 z Vyškova do Dědic a odtud pokračoval jako linka 756 do Radslavic a Pustiměře. Obyvatelé Radslavic ale požadovali, aby byl spoj už z Vyškova vedený jako linka 756, nikoli jako kombinace.

„Důvodem byla komplikovaná doprava našich obyvatel z průmyslové zóny ve Vyškově do Radslavic a včasný odvoz dětí školy z Pustiměře do Radslavic,“ vysvětlil už před časem starosta Radslavic Josef Školař.

Zrušením spoje linky 750 by ale došlo ke čtyřicetiminutové proluce. „Nově tedy autobus linky 744 odjíždí tak, aby doplnil odjezd linky 750 v požadovaném čase. Odjezd není možné posunout na dřívější dobu,“ řekl vedoucí dopravního odboru podniku Kordis Jiří Horský.

Kordis uznává, že situace není ideální, ale vyřešit ji prý nemůže. „Sešly se dva požadavky, tedy vojenského ústavu a Radslavic, ale není možné vyhovět oběma naráz. Zvláště ve špičce kolem patnácté hodiny,“ dodal další pracovník Kordisu Michal Kocourek, podle kterého se problém dotýká jen úzkého okruhu lidí.

Přestože Kocourek uznal, že příklad Vítovic je extrémní, je přesvědčený, že dostat se na ostatní strany okresu pro pracovníky vojenského ústavu v uvedenou dobu není problém.

Malou nadějí by podle Kocourka mohly být pro lidi z Koziny změny jízdních řádů od čtrnáctého června, které by mohly nastat v městské dopravě. Podrobnosti ale ještě zveřejnit nechtěl.