Aby bylo něco jinak, muselo by se změnit myšlení zákazníků, kteří jsou přesvědčení, že v supermarketu nakoupí něco lepšího než u nás, shodují se někteří maloprodejci z regionu, kterým každým rokem z důvodu klesající poptávky přibývají vrásky na čele. „Pokud se situace nezlepší, budu muset svůj podnik v dohledné době zavřít. Bohužel s obratem k lepšímu už moc nepočítám," obával se například majitel smíšeného zboží v Lovčičkách Karel Šebesta.

Také jeho obchod naráží na rutinu, kdy obyvatelé vesnic Vyškovska pořídí malý nákup v malém krámku v obci, pro ten velký ale jedou autem do města. Výsledek nikoho nepřekvapí. Majitelům malých vesnických obchodů citelně klesají tržby. „Maloobchodníkům láme vaz moderní životní styl rodin, které jezdí do obchodních center nejen za levnějším nákupem, ale i o víkendech na rodinný výlet," naznačil majitel.

Co se týče cen, konkurovat supermarketům podle jeho slov nelze. „Obchodní řetězce nakupují v jednotkách tisíců a desetitisíců, my v desítkách a stovkách. Výrobci a dodavatelé jim tedy prodají za menší ceny. Navíc není žádným tajemstvím, že velkoodběratelé určitým způsobem dodavatele vydírají, protože ti jsou na nich závislí," zdůraznil Šebesta.

Konkurence roste

Ani od vedoucí obchodu s potravinami v Habrovanech Miroslavy Vartové nepřicházejí dobré zprávy. „Všechny české malé obchody, tak jak je známe, nakonec zaniknou. Nelikviduje je pouze konkurence městských supermarketů, ale také vietnamských prodejen," je přesvědčená vedoucí obchodu.

Podle maloprodejců přistupují k podnikání jinak než tuzemský obchodník. Od otevření krámu s potravinami prodávají téměř za pořizovací ceny, což může vytlačit konkurenci. Až pak můžou ceny zvednout a dostat se do zisku.

Vesničtí zákazníci přesto na obchody pár kroků od svých domovů nezapomínají, přiznávají ovšem, že v nich nakupují jen drobnosti a většinu zboží pořizují ve velkých obchodních domech.

Právě akční nabídky a možnost o nich inzerovat v médiích jsou podle maloprodejců tím, co lidi do supermarketů láká. „Není pravda, že by tam nalezli k výběru širší sortiment zboží. Ani nejde o to, že se lidé z vesnic zastavují v supermarketu cestou z práce, kterou mají ve městě. Nejde si nevšimnout, že tam stojí stovky aut i v neděli, kdy je v práci málokdo. Láká je především cena, jenže si neuvědomují, že to, co ušetří, se projevuje v kvalitě a navíc to stejně projedou na benzínu," poznamenal majitel obchodu v Němčanech a ve Slavkově u Brna Oldřich Svoboda.

Majitelé vesnických obchodů se shodují, že u nich nejčastěji nakupují důchodci a ženy na mateřské dovolené. Jenže i těch postupně ubývá.

Rozhoduje cena

A obchodníci těžko hledají prostředky, jak si zákazníka udržet, popřípadě nalákat nového. „I kdybych si mohl dovolit nakoupit nové a moderní vybavení, košíky nebo regály, nepomohlo by mi to. Podmínky pro nás a pro supermarkety jsou prostě z podstaty nerovné," upozornil Šebesta.

Maloobchodní sítě rozesílají letáky s akčními slevami, ale ty v konkurenci s velkou reklamou supermarketů neobstojí. Jiné pokusy se neosvědčily. „Nabídl jsem třeba svým zákazníkům roznášky až do domu. Zůstalo to úplně bez odezvy. Nepřihlásil se nikdo," posteskl si Svoboda.

ADAM HRBÁČ