Hluk, zápach, prach, díry v silnicích, popraskané zdi, šílený provoz. Obyvatele Moravských Málkovic nejspíš čekají další těžká léta, kdy budou muset denně strpět stovky jízd nákladních aut plných písku. Ten totiž budou vozit z vesnice až ke Kroměříži.

„Materiál je určený na pokračování dálnice D1. Podobný jsme blíž Kroměříži nenašli. A i kdyby byl někde poblíž, vždycky je výhodnější než otevírat nový zemník využít starý, kde jsou už vybudované přístupové silnice. S těžbou se začne hned po schválení územního řízení,“ řekl vedoucí lomu brněnské firmy Zepiko Milan Plch.

Cesta nad Moravskými Málkovicemi od hájku směrem k lesu v zákostelí v Orlovicích je oblíbeným výletním místem. S výlety je teď konec. Potkat se s nákladními auty, která budou proudit sem a tam v nepřetržitém sledu, by mohlo být i o život.

Ložisko písku mezi Orlovicemi, Boškůvkami a Moravskými Málkovicemi se nachází v katastru Orlovic. Nejhůř se těžební ruch dotkne právě Málkovic, v jejichž těsném sousedství se nachází místo zvané Lámaná.

Zkušenosti už mají Málkovice z doby, když se stavěla první etapa dálnice z Vyškova do Mořic. „Auta se začala sjíždět před sedmou hodinou ráno a končila za tmy. Často i o víkendu. Jezdila poměrně rychle a nebezpečně. V cestách se kvůli nim dělaly díry jak na mamuty. Sem tam cestu zalepili, ale těžké náklaďáky brzo zase vyjezdily koleje,“ vzpomíná třeba Alena Zelíková na zhruba čtyřleté období.

Intenzivní těžba se v roce 2006 zklidnila. Stavební společnost Skanska, která dálnici staví, opravila na oplátku rozbité silnice a udělala i něco navíc. Jako náhradu opravila i několik stovek metrů cesty v obci, kde nákladní auta nejezdila. Vylepšila i asfaltovou silnici, kterou pro přepravu písku vytvořila z polní cesty. Lidé tak dodnes můžou jezdit zkratkou.
Klid ale netrval dlouho. „Má zahájit třetí etapa těžby. Znovu nás čeká silný provoz po dobu tří až čtyř let. Nikdo však nejednal s obecním úřadem. Dozvěděli jsme se to teprve na základě žádosti o stavební povolení,“ postěžoval si starosta Moravských Málkovic Jan Bouda.

Ten bude trvat na tom, aby firma postavila protihlukovou stěnu u řady domů na ulici zvané Donbas, kterých se bude hluk nejvíc dotýkat. Chce smluvně zajistit také opravu silnic, které budou auta používat, a bude rád, když se obec dočká i nějaké další kompenzace.

Firma Skanska ale zatím mluví vyhýbavě. „Obecně se dá říct, že náhrady poskytujeme na každé své stavbě. Ale s každou obcí jednáme individuálně,“ řekl mluvčí podniku Leoš Verner. Ani k protihlukové stěně se stavebníci nestaví moc nadšeně. „Podle mého názoru se hluk dotýká snad jen jediného domu. Myslím, že lidi moc nezasáhne. Jsou horší stavby a lidé to museli dva tři roky vydržet,“ vzkázal zase vedoucí lomu.

Ale lidé z Donbasu mají obavy. „Odhaduji, že při minulé těžbě se tu denně otočilo dobrých pět stovek aut. Už tenkrát nás hrozně obtěžoval prach. Slibovali, že budou cestu kropit, ale nedělali to. Teď to bude ještě horší, protože cesta je v dezolátním stavu, jsou tam vymleté žlaby,“ řekl třeba Pavel Kužílek.
Kdy přesně těžba začne, zatím není jasné. „Řízení jsme přerušili. Dodavatel stavby dálnice a vlastníci silnic v katastrálním území Moravských Málkovic, Medlovic a Ivanovic na Hané, po kterých se bude štěrkopísek přepravovat, dosud nedoložili uzavřené dohody,“ uvedl tajemník ivanovického městského úřadu Jan Kovář, který bude povolovat akci. Než se tak ale stane, musí mít jasno, jaké budou změny v dopravním značení a kdo bude silnice udržovat a opravovat.