DISKUTUJTE DOLE POD ČLÁNKEM

Zatímco nyní mají obyvatelé bučovické místní části Marefy na výběr dvě cesty, po nichž se ze silnice I/50 dostanou ke svým domům, v dohledné době si minimálně polovina z nich bude muset zajíždět. Na žádost Ředitelství silnic a dálnic totiž bučovický odbor dopravy rozhodl o zrušení jednoho ze dvou železničních přejezdů v místní části.

Důvodem není nic jiného než plánovaná stavba přeložky hlavního tahu městem. Ta povede od Maref, bude kopírovat Litavu a skončí ve Vícemilicích. „A právě železniční přejezd v Marefách přeložce stojí v cestě. Protože už odbor dopravy bučovické radnice rozhodl o jeho odstranění, budeme se do toho muset pustit. Záleží ovšem také na rozhodnutí Drážního úřadu, my jsme totiž pouze vlastníky stavby,“ informoval Karel Šobr z brněnské Správy železniční dopravní cesty.

Jak se redakci Vyškovského deníku Rovnosti podařilo zjistit, Drážní úřad už své stanovisko vydal. A je kladné. Podle jednoho z pracovníků, který si nepřál zveřejnit jméno, ovšem zrušení přejezdu není vázané termíny. „Čím dřív bude pryč, tím lépe,“ nechal se slyšet zaměstnanec.
Také Správa železniční dopravní cesty likvidaci přejezdu vítá. „V České republice, na rozdíl od jiných států, je totiž jeden přejezd za druhým. Naší snahou je zrušit jich co nejvíc,“ potvrdil Šobr.

Marefští se tak budou muset smířit s tím, že některé z nich budou čekat po přeložení frekventované silnice I/50 komplikace. „Pro některé to bude zajížďka. Máme ale dva přejezdy a pokud jeden zůstane zachovaný, myslím, že to příliš velký problém nebude. Autobusy se k nám dostanou a cyklostezka vede kolem statku,“ uvedl člen marefského osadního výboru Dušan Peroutka.

Jenomže jestli u Maref zůstane i druhý přejezd, to je zatím ve hvězdách. Z rozhovoru, který vedla redaktorka Vyškovského deníku Rovnosti minulý týden s vedoucím odboru dopravy bučovické radnice Zdeňkem Kolajou, vyplynulo, že místní snad přijdou také o druhý přejezd. Blíž se ovšem k záměru Kolaja odmítl vyjádřit a brněnská Správa železniční dopravní cesty zatím o podobném plánu nemá tušení.

Co je ovšem jisté, že k případnému rušení obou přejezdů nedojde v nejbližších dnech. „Naše práce se uskuteční současně se stavbou přeložky,“ řekl Šobr.

Kdy přesně se Bučovice dočkají přeložení silnice I/50, to zatím nikdo nedokáže říct. Původní termín byl stanovený na první polovinu roku 2010. Jenomže Ředitelství silnic a dálnic ještě nemá vykoupené pozemky. Jak předpokládá manažerka brněnské správy zmíněné instituce Věra Hoderová, právě kvůli výkupům nastanou potíže. „Nechci nic předjímat, ale z vlastních zkušeností vím, jak to chodí. A v Bučovicích je velmi pravděpodobné, že vykoupit pozemky od vlastníků nebude snadné,“ myslí si Hoderová.

Ředitelství silnic a dálnic navíc stále ještě čeká na výsledek odvolacího řízení. Proti stavbě totiž vzneslo námitky několik obyvatel Bučovic, kteří nesouhlasí s trasou přeložky. Podle informací vedoucího bučovického stavebního úřadu Pavla Novotného odvolání ještě stále řeší krajský úřad.