Například na bučovickém gymnáziu zvolilo lehčí variantu maturity devadesát procent studentů. „Jednak studenti dosahují lepších výsledků než loňští maturanti, navíc se devadesát procent studentů rozhodlo pro jednoduší verzi testu, protože vypracování té složitější verze jim nepřinese žádné výhody na přijímacích zkouškách na vysoké školy,“ upozornil ředitel gymnázia Jiří Vlček.

Lepší výsledky navíc očekává i díky tomu, že letos jde už o druhý ročník státní zkoušky. „Letos se dají čekat maximálně nějaké drobné potíže při vyhodnocování nebo odesílání dat, což se studentů vůbec nedotkne. Nebudou snad proto tolik nervózní,“ myslí si Vlček.

Souhlasí s ním i Kateřina Adámková, která loni skládala státní maturitu na Střední škole zdravotnické a zemědělsko-ekonomické ve Vyškově. „Ze začátku jsme byli všichni nervózní, protože jsme do poslední chvíle nevěděli, jestli budeme skládat starou maturitu, nebo už nás bude čekat státní zkouška. To už letos studenty nečeká,“ řekla Adámková.

Na konceptu státních maturit jí zarazil hlavně způsob vyhodnocování zkoušek. „Připadalo mi divné, že naše výsledky vyhodnocoval počítač. Raději bych byla, kdyby testy vyhodnocovali přímo učitelé, kteří daný předmět vyučují a mají tak představu o skutečných vědomostech studentů,“ dodala Adámková.

Povinné předměty

Povinné maturitní předměty jsou letos dva, český jazyk a cizí jazyk nebo matematika, tři zkoušky si můžou maturanti zvolit z nepovinných předmětů. „Poměr studentů, kteří se rozhodli pro jeden nebo druhý předmět,  je u nás zhruba stejný. Nedá se tedy říct, že by studenti preferovali jen jeden z nich,“ podotkl ředitel bučovického gymnázia. 

Na gymnáziu ve Vyškově maturanti volí obtížnost testu podobně jako na tom bučovickém. „Studentům nepřináší splnění obtížnější zkoušky žádné výhody. Každý student chce mít na maturitním vysvědčení pěkné známky, a proto si volí jednoduší variantu,“ myslí si ředitel vyškovského gymnázia Václav Klement.

Ani on letos nečeká žádné komplikace. „Některé  školy měly problémy třeba s odesíláním dat, ale nás nic takového nepotkalo. Nestalo se nám, že by něco chybělo nebo naopak přebývalo. Některé věci okolo testů jsou sice administrativně náročné, ale na ty jsme připravení stejně jako loni,“ dodal Klement.

Na Integrované střední škole ve Slavkově u Brna se letos pro těžší formu maturitní zkoušky nerozhodl nikdo. „Studentům jsme samozřejmě nabízeli obě možnosti. Naše škola je však zaměřená hlavně na praktickou přípravu, a proto teoretické vyučování  nemá dostatečnou hodinovou dotaci jako gymnázia. Zároveň studenty nic nemotivuje k tomu, aby skládali těžší formu zkoušky,“ sdělila zástupkyně ředitele školy Vladislava Kulhánková.

PAVEL KUDLIČKA