Nicméně náklady na investici a provoz spojený s radarem dosud pokryty nebyly. Jsou hrazeny z rozpočtu Městského úřadu. Úsekové měření v současnosti dohlíží na řidiče v ulici Československého Červeného kříže, druhé přibylo teprve letos v létě. V úseku I/50 u křižovatky směrem na Velešovice zmírňuje nebezpečí zvláště pro obyvatele obce, kteří na silnici první třídy najíždějí. „O dalších lokalitách měření se nyní nejedná,“ dodala Jedličková.

Pro instalaci obou radarů hlasoval také opoziční zastupitel Ivan Charvát, bude však dle svých slov usilovat o změnu v modelu jejich fungování. „Peníze z pokut jsou možná pro rozpočet města příjemným příjmem, ale náklady na administraci těchto přestupků jsou značné, čímž se efektivita výnosů snižuje. Především takové radary neřeší ten nejzásadnější problém, odstranění bezpečnostních závad na uvedených úsecích silnice I/50. Nejsme podporovatelé pirátů silnic, prosazujeme však skutečná bezpečnostní řešení,“ komentoval Charvát.

Vizualizace přístavby magnetické rezonance a urgentního příjmu.
Stavbaři pracují v areálu vyškovské nemocnice. Přibude magnetická rezonance

Problém je podle krajského koordinátora BESIP Pavla Čížka rozsáhlý a nelze jej paušalizovat na pohled, že radar je roven bezpečnosti. „Nově umístěné měření na křižovatce na Velešovice je však vyústěním dlouhodobé snahy o řešení tohoto místa z pohledu bezpečnosti. Přes veškeré snahy a úpravy řidiči nerespektovali omezení rychlosti na sedmdesát kilometrů v hodině, a zřejmě i proto se přikročilo k opatření,“ přiblížil Čížek.

Dopady měření tady chválila třeba Radka Sounders z Velešovic. „Hned od spuštění se provoz výrazně zpomalil a naše rodina si to nemůže vynachválit. Výjezd je mnohem bezpečnější. A když je po ránu provoz hustý, tak díky tomu, že auta jedou pomaleji, jsou často ochotnější nás nechat projet. Takže my jsme za změnu vděční,“ shrnula Sounders.

Čížek zdůraznil, že toto místo má řadu specifik. „Za asi největší problém považuji to, že řidiči po sjezdu z dálnice mají problém svoji rychlost upravit. Zároveň v dlouhém stoupání je rozšíření pro přejíždění ukončeno zmíněným radarem. Dalším problémem bývá oslnění sluncem a zhoršení vnímání dopravního značení,“ doplnil koordinátor bezpečnosti.

Sedlář Jaroslav Navrátil ve své dílně.
Nejpracnější je chomout: sedlář Jaroslav Navrátil udržuje řemeslo ve Švábenicích

Vše je nicméně především o lidech. „Pravidla jsou od toho, aby se dodržovala. Je zapotřebí, abychom si uvědomili, že bezpečnost vyplývá z dodržování pravidel silničního provozu a také ohleduplnosti a tolerance mezi všemi jeho účastníky,“ dodal koordinátor BESIP.

Zastupitel Charvát vyzdvihl důležitost stavebních úprav. „Pro stávající měření za křižovatkou, a to v obou směrech, neshledáváme smysl. Před křižovatkou, pro umožnění odbočení z I/50 i na I/50, je to v pořádku a logické,“ dodal.

Státní silničáři v úseku I/50 u Velešovic počítají právě také se stavebními úpravami. „Máme zpracovaný projekt, aktuálně řešíme majetkoprávní vypořádání pozemků. Stavbu můžeme zahájit, až takto vyřešíme všechny pozemky. Její termín aktuálně nejsme schopni předpovědět. V lokalitě plánujeme rozšíření komunikace a vybudování připojovacího pruhu,“ dodala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.