ČTĚTE TAKÉ: BUČOVICE VYŘKNOU ORTEL NAD PŘELOŽKOU

Šestnáct tisíc a více automobilů a z valné části nákladních, projíždí denně průtahem Bučovicemi na mezinárodní silnici I/50. Nejvíc trpí obyvatelé Slavkovské, Sovětské a Legionářské ulice. Úlevu by jim mohla přinést plánovaná přeložka. Jenže proti se postavili obyvatelé, v jejichž okolí by měla nová silnice vést. Radnici zaslali dvě petice. Z nich vyplývá, že proti je dobrá pětina obyvatel. Požadovali změnu územního plánu, který by přeložku stopnul a dal zelenou jižnímu obchvatu. Radnice proto ve středu svolala zastupitele, kteří měli o budoucnosti města rozhodnout.

„Aktuální čísla o průjezdnosti průtahu hovoří jasně. Rekord z minulého pátku je sedmnáct tisíc sedm set aut. Je třeba tyto dopravní problémy rychle řešit,“ uvedla starostka Šárka Šilerová, která je na straně příznivců přeložky.

Část zastupitelů se však postavila do opozice. „Přeložka by znamenala tři souběžné dopravní trasy. Doprava by stejně zůstala ve městě. Jelikož vzrůstá odpor i vůči přeložce, je vhodnější přiklonit se k obchvatu,“ je přesvědčený Michal Crhák. Za pravdu mu dal i Radovan Válek. „Přeložka neodvede ani třicet procent dopravy. Přece nebudeme plýtvat energií a penězi města a státu na částečné řešení. Udělejme změnu, která přinese městu opravdovou úlevu,“ prosazoval obchvat Válek.

Ostatní se ale postavili proti petici. „Peticí předložené řešení odborníci posoudili a shledali, že je méně výhodné a náročnější. Obchvat by byl ve své podstatě zase jenom průtah oddělující místní části Marefy a Kloboučky a měl by nesrovnatelně horší dopady. Byl by i stavebně náročnější včetně dvojího křížení železnice a mostů. Proto hlasuji pro přeložku,“ uvedl Zdeňka Koudelka.

I další se přiklonili k nejrychlejšímu řešení problému, tedy pět a půl kilometru dlouhé přeložce, která by měla vést za autobusovým nádražím kolem Litavky směrem k bývalým uhelným skladům za Vícemilice. „Chci, aby se neúnosná doprava co nejrychleji vyřešila stavbou přeložky a do budoucna se můžeme zabývat i obchvatem,“ dodal místostarosta František Šujan.

Zastupitele ovlivnil i fakt, že plátcem přeložky je Ředitelství silnic a dálnic. Jeho stanovisko je jasné. Podle mluvčí silničářů Martiny Vápeníkové by více než dvanáctimilionové prostředky, které už na projekty přeložky vynaložili, byly zmařené. „Pokud by zástupci Bučovic rozhodli pro změnu trasy přeložky silnice I/50, nové náklady by město muselo pořídit ze svých peněz,“ upozornila už před časem mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Trasa obchvatu zato dosud není známá. Lídr Volby pro město Válek sice navrhnul cestu kolem kasáren Polní ulicí ke Kloboučkám, ale studie zatím neexistuje. Nové projekty by stály mnoho peněz a také času.

Jedenáct zastupitelů proti třem proto nakonec odhlasovalo, že změny v územním plánu nebudou a trasa přeložky zůstane tak, jak je naplánovaná.

Trasu město vybralo už v devadesátých letech. Silničáři plánují její stavbu už v příštím roce, pokud však už nenastanou další průtahy.

Ve hře je ovšem ještě možnost referenda. „Nic jiného nám nezbývá. Máme v plánu vypsat petici za vypsání referenda. Mohlo by se uskutečnit zároveň s volbami tak, aby nové zastupitelstvo bylo výsledkem referenda vázané. Pokud získáme přes padesát procent hlasů, budou se jím muset řídit podle zákona, když bude méně procent, tak bude mít aspoň doporučující charakter,“ uvedl oponent Crhák.

Lidé stále stojí proti sobě,“ V pátek jsem dopravu podrobněji sledoval. Od dvou hodin do půl sedmé to byla nepřetržitá šňůra vozidel. Katastrofa. Přeložku nutně potřebujeme. Jsem přesvědčený, že zástavbu tolik nenaruší. Pouze v jednom místě u zahrad, a to by stačila protihluková stěna,“ je přesvědčený Jan Houšť ze Slavkovské ulice.

Zklamaný odcházel obyvatel od Litavky. „Od našeho baráku povede přeložka sto metrů. Budou tam muset být zábrany. Přeložka bude hyzdit město,“ dodal důchodce, který si nepřál zveřejnit své jméno.