Některé školy v Brně nebo na sousedním Blanensku totiž přistoupily k razantnímu kroku a mobily nebo tablety úplně zakázaly nejen v hodinách, ale i o přestávkách. „Zakázat nošení telefonů do školy stěží můžeme. Ve školním řádu nicméně máme ošetřených hned několik pravidel, například zákaz nahrávání nebo fotografování druhých, protože to je podmíněné souhlasem protější strany. Ne vždy se to daří uhlídat, v dnešní době zvlášť, nicméně se snažíme držet nějaký kompromis," prohlásil ředitel školy Jiří Sochor.

To na Základní škole Purkyňova ve Vyškově podle ředitele Luďka Höfera padla ze strany učitelů k rodičům na třídních schůzkách informace, že pokud by chytré mobily narušovaly výuku, musela by škola přistoupit k přísnějším opatřením. „Bohužel někteří nejsou po zvonění kvůli mobilu schopní reagovat na pokyn vyučujícího. Máme nicméně velký počet dojíždějících, takže rodiče s nimi chtějí být v kontaktu. Zatím nějaké velké problémy v otázce nebyly," ujistil Höfer.

To, že školní řád není mrtvý, potvrzuje i jeho kolega. „Nic není definitivní. Nicméně v případě zákazu o přestávkách mám obavy, že bychom narazili právě na rodiče. Je pravda, že žák si občas zatelefonovat potřebuje, ale je to minimum případů. Na druhou stranu by bylo obtížné rozlišit, kdy je to skutečně nutné," připomněl Sochor.

Podle bučovického ředitele Základní školy 710 Aleše Navrátila se problém nerozšířil natolik, aby si učitelé začali houfně stěžovat. „Není to takový extrém, abychom k razantnímu omezení museli přistoupit. Telefony nebo tablety žáci o přestávkách používají," řekl.

Podle odborníků velký displej rozptyluje, děti se ani neprotáhnou, jednostranně zatěžují mozek a hůř se pak soustředí. „Jakékoliv opatření, které povede k tomu, aby školák nehleděl neustále do mobilu, vítám. Mám dvě dcery a vím, jak to chodí," zmínil vyškovský místostarosta Karel Jurka, který má školství ve své gesci.

OMEZOVÁNÍ PRÁV

Nesmí to nicméně podle něj hraničit s omezováním práv dítěte. „Dovedu si každopádně představit nějakou skříňku, do které mobil ráno odloží. Samozřejmě při potřebě zavolat třeba rodičům se zeptají učitele. Na to, aby na něm hrály hry, mají své osobní volno," zhodnotil Jurka.

Kvalitnější odpočinek o přestávkách nebo povídání s kamarády vítá například Marie Součková. Dceru má ve třetí třídě. Její telefon je starší, tlačítkový. „Takže pouze pro situace, aby nám napsala zprávu nebo zavolala. Ale líbí se mi silná slova rodičů, že jsou děti závislé na mobilech nebo počítačích. Je to především jejich vina. Nikoho jiného. Chtějí mít klid a nevadí jim, že dítě třeba celou sobotu střídavě sedí shrbené u počítače nebo tabletu," zdůraznila žena. Podle psychologů se tím vytrácí i komunikace s vrstevníky, navíc školáci často sledují pro ně nevhodný obsah.

Kromě roztěkanosti dětí vnímá ředitel Höfer i další riziko. Palčivý problém, ve kterém komunikační technologie hrají velkou roli. „Na téma kyberšikany za sebou máme hodně seminářů. Snažíme se téhle hrozbě, kdy dochází k úmyslnému ublížení druhým právě pomocí technologií, předejít," upozornil ředitel školy.