Je to jen několik málo let zpět, co Vyškovský deník Rovnost informoval, že s pracemi na modernizaci tratě Brno – Přerov začne Správa železniční dopravní cesty v roce 2017. Následovalo několik změn termínů. Trať u Vyškova navíc povede jinak, než podle původních plánů měla.
Ze stanice ve Vyškově bude trať nově pokračovat severním směrem k Pustiměři, kde se následně stočí tunelem pod dálnici D46 a vyškovské letiště směrem do stanice Ivanovice na Hané. Původní trať přitom měla přibližně kopírovat osu té stávající. Důvodem ke změně jsou technické parametry trati. „Neumožnila by zachovat rychlost dvě stě kilometrů v hodině v celém úseku Brno-Přerov,“ vysvětlil mluvčí správy Marek Illiaš.
Součástí stavby jsou i přeložky inženýrských sítí a cest, které kolidují s novým vedením železnice. „Jedná se například o přeložku silnice II/430 mezi Holubicemi a Vyškovem a nové cestě v Rousínově, která bude sloužit jako přístupová k nové zastávce,“ nastínil mluvčí.
Modernizace
- Zastávky a stanice na trati v okrese: Blažovice (nová poloha), Holubice (nové poloha), Rousínov (nová poloha), Luleč (stávající poloha), Vyškov (stávající poloha), Ivanovice na Hané (stávající poloha), Chvalkovice na Hané (stávající poloha).
- Původní předpoklad nákladů: 35 miliard.
- Aktuálně nechává SŽDC upřesnit rozsah stavby a tím i cenu.
- Maximální rychlost trati bude 200 kilometrů v hodině.
Změna trasy přináší změnu pro Správu a údržbu silnic Jihomoravského kraje. Právě na zdvoukolejnění totiž několik let čekala s opravami mostu v havarijním stavu v Sochorově ulici na silnici ve směru na Drysice. „Díky nové variantě je most nepotřebný. Vyškov však vznesl požadavek na zachování mostu. Vzhledem k těmto okolnostem jsme se rozhodli pro kompletní rekonstrukci a ne jen pro opravu. V současné době bylo tedy zahájeno projektování výstavby nového mostu,“ uvedl za vyškovské silničáře Richard Pokorný.
Projekt se navíc možná dočká ještě dalších změn. Vyškovanům žijícím u nákladového nádraží totiž už dlouhá léta znepříjemňuje život hluk padajícího kamení do prázdných vagonů. To chce vyškovská radnice změnit. „Trváme na jeho přesunutí ze zastavěného území města. Jiné varianty z projektu v tichosti zmizely. Projektant a investor tak překladiště nadále nechávají ve Vyškově. A to je problém,“ sdělil starosta města Karel Jurka.
Počítá se rovněž s výrazným navýšením provozu regionální i dálkové železniční dopravy. Nasazení nových vlaků ovšem závisí na objednávce ministerstva dopravy a Jihomoravského kraje. „Nasazení nových vlakových jednotek je však logickým pokračováním už z důvodu návrhové rychlosti dvě stě kilometrů v hodině,“ dodal Illiaš.
Někteří lidé však ani nevěří, že se modernější a výrazně rychlejší tratě dočkají. „Nemyslím si, že akci řadí správce tratě mezi prioritu. Mluvilo se o tom už tolikrát a stále se nic neděje. Přitom si myslím, že na modernizaci nečekám jediný. Už jen kvůli tomu, že až po ní má nastat rekonstrukce zchátralé nádražní budovy ve Vyškově,“ řekl třeba Vyškovan Marek Kropáč.
Termíny startu prací se posouvaly už několikrát. Aktuálně platný je stanovený na rok 2023. Trvat mají do roku 2029. „Časový plán určíme podle detailnějšího technického rozpracování. Nyní předpokládáme v první etapě souběh staveb Blažovice-Vyškov a Kojetín-Přerov a následně pokračování stavbami Vyškov-Nezamyslice a Nezamyslice-Kojetín,“ přiblížil Illiaš.