„Moje jabloně plodí každý druhý rok. Předloni jsem měl úrodu velkou, loni malou, a tak jsem se letos znovu těšil na dobrou sklizeň. Letní sucho ale způsobilo, že do jablek nalezli červi, a deště s větrem je zase shazují ze stromů. Obávám se, že nebudeme moc co sklízet. Musím doufat, že se to změní," podotkl předseda nemochovických zahrádkářů František Chaloupka.

Ve slavkovské zpracovatelně ovoce už přesto provoz zahájili. Zatím k nim lidé vozí hlavně padanky. „Moštovat jsme oficiálně začali před několika dny, předtím jsme měli zkušební provoz. Zatím se rozjíždíme, lidé se teprve začínají ozývat. Navíc neplatí, že se všichni zájemci o zpracování jablek nahlašují předem. To dělají většinou jen ti, kteří chtějí moštovat opravdu ve velkém," popsal chod slavkovské moštárny její správce Jindřich Sáček.

Ve Slavkově u Brna mají otevřeno každé pondělí, středu a sobotu. Pracují ale každý den. „Než zpracujeme vše, co k nám lidé dovezou, trvá to spoustu času. Nejnáročnější jsou povidla. Jejich příprava trvá čtrnáct hodin," podotkl Sáček.

Zájem o ně je velký. Pro jejich přípravu jsou nejméně náročné na čas durancie, které se vaří včetně pecek. Švestky se naopak musí vypeckovat. Samozřejmostí je čistota ovoce, a to i jablek na moštování. „I ostatní druhy ovoce je třeba před zpracováním pořádně umýt. Někdy posíláme zákazníky zpět, ať si ovoce radši ještě jednou omyjí, aby pak nezplakali nad výdělkem a nelibou chutí výsledného produktu," dodal správce.

Kromě moštu a povidel ve slavkovské zpracovatelně produkují také sušené ovoce. Největší oblibě se těší jablka, hrušky a meruňky. Sušení samotné pak trvá zhruba jeden den.

To v Nemochovicích zatím moštárna zeje prázdnotou. „S otevřením nespěcháme. Čekáme na jablka, která dozrávají až koncem září nebo začátkem října. Mošt z nich je mnohem sladší než z jablek, která se zpracovávají už teď," vysvětlil Chaloupka.

Tamní zpracovatelna ovoce se zaměřuje výhradně na mošt, za sušeným ovocem a povidly musejí lidé jinam. „Jsme malá provozovna, nemáme ani pevnou otevírací dobu. Fungujeme jen na základě předchozí telefonické domluvy, kdy si naplánujeme víc zákazníků za sebou," poznamenal předseda.

O služby obou provozoven má spíš zájem veřejnost než zahrádkáři. „Chodí k nám lidé, kteří nemají vlastní lisy. Je mezi nimi i hodně chalupářů. Zahrádkáři a lidé, kteří vlastní větší zahrady, většinou vlastní lisy mají, aby ušetřili," řekl Chaloupka.