„Problém spočíval v pozemcích. Museli jsme vyřešit vlastnické vztahy. Komplikací byl i fakt, že některé z parcel patřily státním organizacím. A s těmi je zdlouhavé jednání. V současnosti je už ale vše vyřešené. Místům, kde jsme narazili na problém, a hlavně parcelám státních organizací jsme se nakonec dopravně vyhnuli," řekl vedoucí investičního odboru Jan Pospíšil.

Chybí tak projekt, chybí stavební povolení. A je tu skutečnost, že se chce město vyhnout podobné situaci, která panovala při loňské stavbě kruhového objezdu v Dědicích. „Pořád se oddalovala, až jsme nakonec poslední práce dokončovali v zimě, tedy o několik měsíců později, než bylo v plánu," připomněl místostarosta Břetislav Usnul. Volbou termínu chce radnice co nejméně omezit vyučování na Základní škole Nádražní 5. Z diskuse tak nakonec vyplynulo, že stavět se sice začne v červnu, ale o rok později.

Zimní přestávka

Pozdržením akce by totiž dodavatelská firma začala pracovat až na podzim. „Nechtěli jsme zatěžovat ani obyvatele, ani školu. Navíc bychom museli v zimě práce přerušit. Rozhodli jsme se proto, že letos záměr vyprojektujeme, povolíme a stavbu dokončíme příští rok," popsal Pospíšil.

Podle některých názorů už ale včera bylo pozdě. „Celková rekonstrukce je nanejvýš nutná. Mělo se k ní přistoupit už před lety. Pokud vezmu jen okolí hřbitova, tak je první i druhý vstup poměrně nebezpečný. V těsné blízkosti velké brány je kruhový objezd a z druhé branky se vstupuje v podstatě přímo do silnice. Navíc okolo celého hřbitova chybí chodník, schází i přechody," poukázal na nedostatky správce vyškovského hřbitova Jiří Lelek.

Podle něj chybí i jakýkoliv manipulační prostor před hřbitovem potřebný pro odstavení pohřebních aut, případně shromažďování smutečních průvodů. „Obecně je prostor nevhodný zejména pro staré lidi. Například v zimě musí jít po silnici, klouže jim to, je to dost nebezpečné. Studie ale vypadá dobře, problematické body jsou do ní zapracované. Jen je škoda, že se práce oddálily," povzdechl si.

Právě studie je to, co už má v současné době vedení města na stole. Samotné povolení stavby pak získá nejspíš na podzim. Už nyní je jasné, že v celé lokalitě bude platit jednosměrný provoz. A to ve směru od budovy policie ke škole a ve stejném směru po Cukrovarské ulici. „Problematické místo před školou, které je v podstatě křižovatkou v křižovatce, tak zmizí. Ke škole už se totiž nebude dát najet z Nádražní ulice," doplnil Usnul.

Cílem rekonstrukce je hlavně zklidnění dopravy. V místě vzniknou i bezpečnostní prvky. „Například zvýšené prahy pro zpomalení aut nebo v některých místech i zúžení silnice. Z lokality zmizí i provizorní umělá okružní křižovatka. Na jejím místě bude standardní. Provoz bude jednosměrný, kolize tak nehrozí," ujistil vedoucí odboru dopravy Petr Buchta.

Větší počet stání

V místě také zaparkuje víc aut. Až šestatřicet. „Parkoviště nyní patří vyškovským orlům, ale bude se převádět na město. Další místa k parkování pak vzniknou i v ulici směrem od policie, bude jich asi patnáct. Ty doplní šest stání u základní školy. Přímo před ní pak budou další čtyři, která poslouží jen pro výstup školáků z auta," popsal Buchta.

Vyškovance Anně Zbořilové chybí okolo Orlovny chodník. „Člověk se v místě moc bezpečně necítí. Auta projíždějí i ve velmi těsné blízkosti," poukázala žena. V plánu je. „Jeho výstavbu jsme odkládali s tím, že bude zahrnutý do rekonstrukce," ujistil Usnul.

Jediné, co zůstane zachované, je dinovláček. Ten bude dál ulicemi projíždět oběma směry. V době rekonstrukce ho podle Usnula zřejmě nahradí autobusy. A co s vyhrazenými patnácti miliony? Variant je víc. „Ale předpokládám, že je na nic jiného nepoužijeme a převedeme je do příštího roku," doplnil Usnul.