Mezi městem a vesnicí vznikne asi tříkilometrový úsek, který zvýší bezpečnost cyklistů a také zkrátí lidem čas při cestách do práce. „Máme vyřešené všechny komplikace. Čekali jsme ještě asi půl roku na zákon o vyjmutí ze zemědělského půdního fondu. Díky tomu jsme ušetřili asi půl milionu korun na pozemcích," sdělila mluvčí Slavkova Veronika Slámová.

Na jaře poputuje projekt do dotačního řízení. V létě by měl být známý výsledek. „Na podzim se může začít stavět a od jara příštího roku je možné, že už se na ní lidé projedou," uvedla Slámová s tím, že cyklostezka spojí dvě průmyslové zóny. „To je při žádostech o dotace poměrně vysoko hodnocené, takže bychom na ni mohli dosáhnout," dodala.

Stavba podle ní pomůže vyřešit dva základní problémy. „Lidé, kteří jezdí do Slavkova nebo Hodějic na kole, musí jet po rušné silnici I/50, což je leckdy skutečně o život," naznačila mluvčí první výhodu.

Zadruhé se Slavkov napojí na Evropskou cyklostezku, která vede od Moravského krasu kolem Vyškova a pokračuje na Baťův kanál. „Nynější stav je pro nás handicap, nemáme cyklistům moc co nabídnout. Nyní je k nám nedostaneme, po silnici I/50 do města nepojedou," podotkla.

Cyklostezka pomůže i Hodějickým. Obyvatelé se na ni ptají zastupitelů na každém veřejném zasedání. „Zajímá je, jak je záměr daleko, kdy už se konečně začne stavět. Ale vědí, že se čekalo na dotace a na výkup pozemků. Mnoho lidí jezdí za prací do Slavkova. Přes Němčany trvá cesta minimálně dvacet minut. Na kole se čas zkrátí zhruba o polovinu," poznamenal hodějický starosta Jiří Florian.

Nové cyklostezky se letos dočkají i obyvatelé vyškovské místní části Lhota. Napojí se na Hamiltonskou, která vznikla loni. Vede z Dědic do zadní části obce, za říčkou Velká Haná. Nejprve je nutné ji přemostit. Nová trasa povede přes hamiltonské fotbalové hřiště směrem k autobusové zastávce. Odtud bude kopírovat Jílovou ulici směrem ke křižovatce hlavní cesty mezi Vyškovem a Lhotou. Před křižovatkou odbočí do údolí, které vede do Lhoty.

Tam se napojí na slepou ulici. „Návrh vznikl v době, kdy jsme se dozvěděli, že se buduje cyklostezka mezi Hamiltony a Dědicemi. Napadlo nás, že by se dala protáhnout až k nám," nastínila předsedkyně lhotského osadního výboru Marie Šlapalová.

Stavba cyklostezky si podle ní vyžádá jen menší terénní úpravy a zpevnění povrchu. „Důležitý je fakt, že vede mimo hlavní silnici. Zejména v letní sezoně hodně cyklistů musí po hlavní cestě, jezdí i s dětmi, což není bezpečné," zmínila Šlapalová.

15milionů korun si vyžádá cyklostezka mezi Hodějicemi a Slavkovem. Na placení se bude podílet i vesnice.

Spokojení jsou i Hamiltonští. A to zejména se svým úsekem, který napojí stávající cyklostezku na silnici u autobusové zastávky. „Výstavba loňské by neměla velký smysl, kdyby se letos nepropojila i se začátkem obce. Dosud ústí jen na konci Hamilton. Vznikne příjemný okruh pro maminky s kočárky, podobných možností u nás moc nemají," zhodnotil předseda osadního výboru Hamilton Ivo Chomoucký.

Vedení Vyškova zatím jedná o pozemcích a musí také vyprojektovat mostek přes Hanou. „Stavět by se mohlo začít v druhé polovině roku. Odhad ceny ještě nemáme," řekl místostarosta Břetislav Usnul.

O něco dřív pak lidé využijí plánovanou cyklostezku z Opatovic. Povede kolem Malé Hané a propojí místní část Vyškova se zahrádkářskou kolonií v Dědicích. Stát má do letních prázdnin.

K velmi očekávaným patří i ta mezi vyškovskou průmyslovou zónou a Pustiměří. Její vznik stojí na vesnici. Vyškov je prý připravený. Vedení Pustiměře počítá s vyhrazením částky příští rok. „Podáme si i žádost o dotaci. Bude záležet, jestli uspějeme," uvedl starosta Miloš Nevřala.

Co se týká dalších vyškovských cyklostezek, obyvatelé města by uvítali novou mezi zimním stadionem a průmyslovou zónou. „Věřím, že by usnadnila cestu do práce mnoha lidem," myslí si například Libor Král. S nápadem radnice problém nemá. Vzkázala však, že zatím čeká na definitivní rozhodnutí na vedení trasy rychlostní železnice.