Vyškovští silničáři jsou v plné pohotovosti a vyčkávají, co jim počasí připraví. „Od úterý už jsme odstartovali nepřetržitý provoz,“ potvrdil vedoucí vyškovské oblasti krajské správy a údržby silnic Zdeněk Gardelka.

Vozový park je podle jeho slov kompletně obnovený. „Spoléháme na tatrovky s náhonem na všechna kola, v jejichž kabině jsou navigační systémy,“ upřesnil Gardelka.

Důležité je podle jeho slov včas vědět o změnách počasí či o pohybu po komunikacích v nepříznivých podmínkách. „Vlastníme dvě meteostanice, tudíž jsme díky počítači schopni předvídat postup front. Jsme také napojení na radary, navíc máme přehled o všech výjezdech autobusů,“ popsal Gardelka

Na rozdíl od minulé sezony, kdy cestářům chyběla sůl, jsou nyní plné haly všech posypových látek. „Ve Vyškově i Slavkově máme šestnáct set tun soli a sedm tisíc tun štěrku a písku,“ spočítal.

Solit se z ekologických důvodů na některých místech nebude. „Respektujeme zákaz solení v blízkosti vodních zdrojů,“ sdělil nutná omezení vedoucí.

Nejen silničářům přicházející zima dělá starosti. Technické služby jsou kromě městských silnic odpovědné především za chodníky. Dodržovat plán zimní údržby považují v tomto období za zásadní pracovníci Vyškovských služeb. „Především musíme vyhodnotit, jaká se zvolí na daný úsek technika, která část budeme uklízet nejdříve či jaký posyp bude v případě kalamity nejdůležitější,“ prozradil ředitel Vyškovských služeb David Olejníček. Podle jeho slov jsou služby štěrkem, pískem i solí dostatečně předzásobené.

Spotřeba posypových hmot se pohybuje podle počasí. „Někdy použijeme pouze šedesát tun, loni při tuhé zimě jsme spotřebovali dvě stě sedmdesát tun,“ popsal Olejníček.

Potíže s chodníky

Největší problémy jsou každoročně s údržbou chodníků. „Neznamená to jen prohrnout úseky, někdy je těžké najít místo, kde halda sněhu nebude překážet,“ postěžoval si ředitel.

Podobné problémy se nevyhýbají ani slavkovským technickým službám. Historické jádro města, členitost a různorodost chodníků znemožňují rychlé odklizení sněhu. „Mnohdy je to o ruční práci,“ připomněl ředitel slavkovských technických služeb Radoslav Lánský.

Podle jeho vyjádření by údržba Slavkova v zimním období měla být dostatečně připravená. „Můžeme na posyp použít sto tun štěrku a padesát tun písku. Solení jsme zavrhli už před dvaceti lety,“ prohlásil Lánský.

Stejně jako ve Slavkově sůl nevyužijí ani bučovické technické služby. „Sypeme především bratčitským pískem, který nejméně zatíží náš rozpočet,“ řekl ředitel bučovických technických služeb Zdeněk Koudelka. Ani Bučovice si nepřipouští, že by je mohla zima zaskočit. „ V případě pohotovosti máme k dispozici sedm řidičů. Když je nejhůř, využijeme i lidi, kteří vykonávají veřejně prospěšné práce,“ dodal Koudelka.