Už skoro rok a půl radary měří rychlost řidičů ve frekventované Brněnské ulici. Projíždějící na to upozorňuje značení. „V loňském roce jsme tam zaznamenali přes 3700 přestupků. Jejich počet tam bohužel moc neklesl,“ připustil místostarosta Vyškova Roman Celý.

Další úsekové měření ve Vyškově připravuje město pro řidiče projíždějící Nosálovskou a Purkyňovou ulicí. Mnozí tam podle ohlasů obyvatel výrazně překračují povolenou rychlost. „Podnětem k opatření byla petice, kterou předložili lidé z této části města,“ oznámil opoziční zastupitel Ivo Bárek.

Přesný termín spuštění a způsob fungování techniky zatím není jasný. „Pokud úsekové měření znamená, že na konci úseku blikne červená, když jedu moc rychle, tak to zafunguje i na suverény. S takovým řešením jsem se setkal třeba ve Velké Bíteši. Za nedodržení pravidel je však nutný nekompromisní postih. Pak bych souhlasil a podpořil to i v dalších úsecích,“ hodnotil chystanou novinku například Jaroslav Vocelka z Vyškova.

Rychlost překračují výrazně

Podle Vocelky je výběr vhodných lokalit pro měření nutné podložit daty. „Městský úřad pro podobné rozhodnutí potřebuje statistiky vyplívající z měření rychlosti ve zmíněných ulicích. Doufám, že nerozhoduje jen na základně podnětů jejich obyvatel,“ doplnil obyvatel Vyškova.

Jak ale místostarosta Celý již před časem zmínil, město disponuje daty z měření. V minulosti totiž osadilo blízký příjezd z Drnovic takzvaným orientačním radarem. Na základě jeho fungování má potvrzené, že řidiči překračují povolenou rychlost mnohdy velmi výrazně.

Všímá si toho také opoziční zastupitel a bývalý senátor Bárek. „V těchto ulicích jsou úseky, kde opravdu dochází k překračování rychlosti. Předpokládám, že tato opatření byla řádně prodiskutována s příslušnými odbornými orgány a že vynaložené nemalé finanční prostředky na tato opatření povedou k větší bezpečnosti silničního provozu,“ zdůraznil Bárek.

V Brněnské ulici si zvykají řidiči ve Vyškově na úsekové měření už od prosince 2019. „K překročení rychlosti dochází většinou dvaceti kilometrů v hodině. Tehdy překročení znamená pokutu pro provozovatele auta za patnáct set korun. Z hlediska zklidnění dopravy tam svůj význam má,“ popisoval vyškovský mluvčí Michal Kočí.

Podle ředitele dopravní policie Jiřího Zlého je zavádění úsekového měření v České republice širokým trendem. „Nejčastější příčinou nehod je nezvládnutí rychlé jízdy. V tomto ohledu je policie s úsekovým měřením rychlosti spokojená, protože dokáže v provozu zachytit velké množství takových případů,“ dodal k jeho zkušenostem s tímto modelem.