Pronájem brněnského hlavního nádraží až do včerejška obestíraly tajnosti. České dráhy odmítaly říct, kdo stojí za společností Brno new station development, která získá jednu z nejlukrativnějších ploch v centru města na čtyřicet let do nájmu. Brněnskému deníku Rovnost se podařilo exkluzivně získat interní dokument Českých drah, podle kterého je partnerem vítězné firmy finanční skupina AXA. Té přitom ještě v lednu šéfoval nový generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

„Společnost Brno new station development byla založena jako účelové uskupení pro projekt rozvoje železniční stanice Brno hlavní nádraží. Partnerem je společnost AXA, dříve Winterthur penzijní fond,“ stojí v hodnotících kritériích komise drah pro výběr partnera na úpravy a pronájem areálu brněnského hlavního nádraží. Dokument dále hovoří o tom, že AXA pomůže na projekt sehnat peníze.

Firma Brno new station development je podle textu takzvané SPV. „Je to speciálně vytvořená jednotka. Kdo SPV založil, se úplně skrýt nedá, protože je to dohledatelné. Ale k prvotnímu zamaskování to poslouží dobře. Minimálně na první pohled totiž není patrné, kdo za tím stojí,“ řekl ekonom Marek Hatlapatka ze společnosti Cyrrus.

Vyjádření generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy se včera nepodařilo redakci získat. Náměstka ministra dopravy a člena dozorčí rady drah Vojtěcha Kocourka informace o napojení AXY na Brno new station development nepřekvapila. „Není tam žádný zásadní rozpor. Generální ředitel čestně prohlásil, že s bývalou firmou přerušil všechny styky. U podobných projektů je normální, že někdo velký zajišťuje financování. Nicméně dám zaměstnancům tiskového odboru Českých drah pokyn, aby uvolnili všechny informace o výběrovém řízení,“ vzkázal Kocourek.

Náměstek brněnského primátora Martin Ander však chce nové výběrové řízení. „Háže to na pronájem divné světlo,“ řekl Ander. To stejné si myslí jeho kolega z rady města Brna Jiří Zlatuška. „Pevně doufám, že takové přihrávání si do vlastní kapsy není v souladu se zákonem a podaří se to zastavit,“ řekl Zlatuška.

Dráhy dosud nechtěly říct, kdo za firmou Brno new station development stojí. Vystupoval za ni projektový manažer Radek Konečný, který však teď komunikaci s médii odmítá.