Jež podle svých slov zažil několik situací, které ho o kvalitě a odpovědném přístupu firmy a jejích subdodavatelů nepřesvědčily. „Jakmile položili novou vozovku, bylo nám výrobcem trubek sděleno, že jsou vadné. Musely se tak vyměnit a silnice se znovu vybagrovala: po čtvercích. Poté se čekalo na další firmu, která položí asfalt. Při opravě ovšem nenanesla penetraci, následně pršelo a voda stekla do plátovaného čtverce, kde se vsákla. Písek se z ní tak odplaví," kroutil hlavou Jež.

Musel prý proto dělníky upozornit na nekvalitně odvedenou práci. „Třeba když bagrista narušil plynové potrubí, protože nebylo dostatečně zasypané," zmínil muž.

Podle něj byla podobná situace i s chodníky. „Na některých místech je podsypaná vrstva i jen dva až tři centimetry. Správně má být ale dvanáct a u pojezdové části až pětadvacet. Nejde tak čekat nic jiného než to, že se začnou tvořit výmoly. Co se týká spáry mezi novým chodníkem a vozovkou, kterou asfaltovali, sám jsem si ji musel vymést, protože přijela firma a začala pokládat asfalt na písek a štěrk. Jenže tak se všechno vydrolí," pokrčil rameny.

Mluvčí RWE Pavel Zajíc tvrdí, že k žádnému pochybení nedošlo. „Podle informací od vybrané firmy byl podklad před pokládkou připravený standardně. Za kvalitu práce ručí. V případě, že se bude povrch drolit, zajistí bezplatnou opravu," přislíbil Zajíc.

Poznamenal, že vzniklé problémy řešila společnost RWE, zhotovitel a projektant. „Co se týká posypu pískem na povrchu dlažby, je určený k zaplnění spár mezi dlaždicemi. Nemá vliv na únosnost povrchu, a tedy ani na případné propadliny a koleje. Nedostatek písku na povrchu způsobuje uvolňování dlaždic, nikoli jejich sedání," řekl.

Hladinu adrenalinu ale Vyškovanovi zvedl i přístup firmy v období, kdy se nepracovalo. „Přímo v křižovatce nechali materiál. Myslím si, že by celý proces měl být pod kontrolou města," poukázal.

Podle RWE to měla vybraná firma domluvené s městem. „I v dny, kdy na stavbě právě nepracuje," připomněl Zajíc. Vedoucí vyškovského odboru místního hospodářství Josef Táborský ale tvrdí, že museli firmu důrazně upozornit, aby překážky na silnici v době, kdy se nepracuje, odstranila.

Jenže vzhledem k tomu, že investorem akce byla právě RWE, radnice neměla mnoho pravomocí, jak do stavby zasáhnout. „Domluva s takovými firmami je velmi problematická, protože mají celkem rychlé řešení. V momentě, kdy se s námi nedomluví, způsobí poruchu. A tím jsme v pasti," poukázal na špatnou legislativní ochranu města starosta Karel Goldemund.

Podle něj je situace taková, že si společnosti prakticky jen diktují a město se s nimi snaží nějak domluvit. „Ale je to problematické. Stačí se podívat na situaci na Palánku, kde nám těžkou technikou ničí chodníky a přístupové cesty. Chápu, že jsou lidé nespokojení, my také, ale abych pravdu řekl, nevím, jak problém řešit," prohlásil Goldemund.

Podle vyjádření RWE však firma podobné praktiky neuznává. „Vztahy s obcemi budujeme dlouhodobě. Při přípravě investic a rekonstrukcí jsou to obce, které si určují podmínky pro naše stavby a my je musíme dodržet. Pokud chceme rekonstruovat plynovod a zjistíme, že město chystá opravu chodníků, hledáme vždy společný termín i postup s minimem dopadů na veřejnost," stál si za svým Zajíc.

Co se týká Jiráskovy ulice, účastnili se pověření pracovníci města kontrolních dnů. „Odpovědi asi působí, že jsme někdy až bezradní, ale vážně tomu tak je. Pokud se bavíme o investorovi a několika subdodavatelích, jde o řetězec, kde se problémy skutečně tvoří," poznamenal Táborský.

Systémové řešení prý nejde najít. „Částečně by mohly pomoct četnější docházky pracovníků jednotlivých odborů na staveniště. Včetně zásahů městské policie. Máme stanovené různé podmínky, například takové, za kterých je vpouštíme na naše cesty. Přesto strážníci pokutovali řidiče, který jezdil nákladním autem přes chodníky. Není v našich silách, abychom den co den monitorovali průběh stavby," doplnil Táborský.