Rozpadající se krajnice a povrch podobný tankodromu je to, co mají zmíněné vozovky společné. Nadávají na ně řidiči, za problematické je považují i silničáři.

Už brzy se ovšem některé z nich dočkají oprav. „Od soboty je uzavřená silnice od rostěnické křižovatky po Luleč kvůli opravě křižovatky u Nemojan,“ popsal plánovanou rekonstrukci vedoucí vyškovské oblasti krajské správy a údržby silnic Zdeněk Gardelka.

Otřesný stav dané silnice není jedinou potíží, na niž si motoristé stěžují. Vadí jim také náklaďáky, které jezdí z lulečského lomu a zanechávají po sobě viditelné stopy v podobě nánosů bahna. Někteří lidé situaci přirovnávají k dobám řepných kampaní.

„Kolem lulečského lomu jezdím denně. Cesta bývá často špinavá, zaneřáděná. Zhruba ze dvou třetin bývá mokrá a bahnitá. Někdy vidím, že bláto z cesty odstraňují. Víc mi ale vadí kamínky a štěrk. Při projíždění odlétávají a ničí přední sklo auta,“ postěžovala si například Jana Lautierová z Nemojan.

Stavební úpravy, které silničáři plánují, by jim prý měly usnadnit práci s likvidací bahna a řidičům zase průjezd.

„Rovná vozovka se nám totiž bude čistit lépe než ta současná rozbitá,“ objasnil Gardelka.
Zároveň doplnil, že rekonstrukce by měla být hotová do konce letošního pololetí.

Vyjeté koleje na mezinárodní silnici a s tím spojený nadměrný hluk zase trápí obyvatele Bučovic. Jejich potíže by měla vyřešit přeložka. Její výstavbu silničáři považují za hotovou věc.

„S památkáři už jsme se domluvili. Výstavba přeložky neovlivní zámek. Teď děláme všechno pro to, abychom mohli požádat o územní rozhodnutí. To chceme mít na jaře. Dokumentaci pro stavební povolení pro první etapu stavby snad budeme mít do konce roku. Potom začneme vykupovat pozemky. Doufám, že koncem příštího roku získáme stavební povolení a začátkem roku 2010 začneme stavět,“ uvedl šéf brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp.

Mnozí místní z toho ale vůbec nejsou nadšení. „Jaký má význam přesunout silnici o sto metrů dál?“ ptá se třeba Antonín Parobek z Polní ulice.
Jiní zase doufají ve zlepšení situace. Ta je totiž podle nich katastrofální. „Kdo bydlí v klidných částech města, nedovede si představit naše utrpení. Každý den nekonečné kolony smrdících aut, plno hluku, prachu,“ stěžuje si třeba Jiřina Albrechtová.

Obchvat, který by silnici úplně odvedl z města, je ale podle bučovické starostky Šárky Šilerové nereálný. „Přebírám a respektuji územní plán, ve kterém je schválená trasa. Jestliže lidé chtěli něco změnit, měli se obrátit na zastupitele. Mohlo se o návrhu jednat. Ale pokud chtějí něco podnikat teď, musí se smířit s tím, že dalších deset let bude situace stejná,“ upozornila Šilerová.

Také by vznikl problém, kdo by zaplatil všechny změny projektové dokumentace. Ty se pohybují v řádech milionů. „Spoléhám se na to, že trasu vytyčili odborníci. Zřejmě bude nejoptimálnější. Zrovna tak respektuji principy demokracie, a proto hájím to, co už přede mnou většina schválila,“ dodala Šilerová.