Silné nervy potřebuje podle svých slov motorista Petr Kalinec, který jezdí nakupovat do slavkovského Penny marketu. Netrápí ho však fronty u pokladny, ale štrúdl aut při výjezdu u prodejny na silnici I/50.

„Najet na hlavní tah směrem na Bučovice je podle mě přímo nebezpečné. Nejenže řidič musí dlouho čekat, musí také mít opravdu rychlé reakce. Aut totiž jezdí po silnici I/50 skutečně hodně a většinou také dost rychle, motorista tak musí najet do silnice během vteřiny. To, že by neměl nikoho při najíždění omezit, musí velmi často v této situaci hodit za hlavu. V místě bych určitě udělal semafor," uvedl Kalinec s tím, že stejný problém nastává při výjezdu na mezinárodní silnici z vedlejší cesty směrem od sousedních Křenovic.

I několik minut trvá řidičům, než se dostanou z vedlejší silnice ve Špitálské ulici ve Slavkově u Brna nebo od Křenovic na hlavní tah z Brna do Uherského Hradiště.Semafory nebudou

O semaforech se přitom v místě křížení vedlejší silnice s I/50 uvažovalo. „Jsou to asi dva roky. Dokonce jsme vypracovávali studii. Nakonec ale k jejímu uskutečnění nedošlo. Dostali jsme totiž negativní posudky od policie i Ředitelství silnic a dálnic, kterému cesta první třídy patří," potvrdil vedoucí odboru investic a rozvoje Petr Lokaj.

Na křižovatku se totiž podle jeho slov semafory nehodí. „Silnice I/50 je opravdu hodně využívaná. Provoz na ní je intenzivní po většinu dne. Naopak odbočka směrem na Křenovice nebo do Špitálské ulice nikoliv. Auta jedoucí po hlavním tahu by tak červená zbytečně zdržovala. Mezi mírou využívání přípojek a silnice první třídy je moc velká disproporce. Semafory se umisťují tam, kde frekvence provozu na křížících se silnicích je srovnatelná," vysvětlil Lokaj.

Obchvat Slavkova má ale podle řidičů i další nedostatky. „Například na čerpací stanici Shell chybí na výjezdu pruh, který by řidiči umožnil odbočit zpátky na Brno. Pokud to chce udělat, musí v rozporu s předpisy přejet plnou čáru. Výjezd od Penny potom považuji také za nedořešený. Odbočovat na tomto místě doleva je riskantní a i při odbočování na Brno auta musejí dlouho čekat," zmínil zase slovenský šofér Filip Molitoris, který ve Slavkově u Brna pravidelně zastavuje na krátkou pauzu každý měsíc při cestě do Prahy a zpátky.

Některým ale naopak semafor přijde zbytečný. „Ten bych rozhodně nedával. Jenom by zdržoval už tak dost hustou dopravu. Naopak bych zrušil přechod, který vedle odbočky na Křenovice před časem vznikl. Auta často v pátek stojí až na slavkovském kopci, protože po zebře někdo přechází. Navíc není dobře osvětlená, auta mířící z kopce jsou rozjetá a řidiči, kteří jedou opačným směrem, také často šlápnou na plyn předem, aby při stoupání neztratili rychlost. Přecházení po přechodu za takových okolností není bezpečné," poukázal Slavkovan, který si nepřál zveřejnit jméno.

I několik minut trvá řidičům, než se dostanou z vedlejší silnice ve Špitálské ulici ve Slavkově u Brna nebo od Křenovic na hlavní tah z Brna do Uherského Hradiště.

Připustil ovšem, že pro chodce jde o jedinou možnost, jak silnici překonat. „Kdyby přechod v místě nebyl, situaci by to dost možná zkomplikovalo ještě víc. Je to tu celkově špatně zorganizované. Dobré řešení za stávající situace neexistuje," konstatoval obyvatel Slavkova.

Postaví rondel

Slavkovská radnice má podle Lokaje na organizaci křižovatek na obchvatu minimální vliv, protože není jeho majitelem. Patří Ředitelství silnic a dálnic, které se ale k situaci do páteční uzávěrky víc než týden po zaslání dotazů nevyjádřilo.

Na rozuzlení podobné situace čekají i řidiči ve Vyškově, a to v souvislosti s křižovatkou v Dědické ulici. Najet na ni z vedlejší silnice ze sídliště Osvobození vyžaduje také velkou dávku trpělivosti. Vyškovští motoristé se na rozdíl od slavkovských zřejmě brzy dočkají. „Jde o nebezpečné místo, stala se tam řada vážných nehod. Záležitost už je ovšem zcela dořešená a také zařazená v návrhu rozpočtu na příští rok. Pokud ho tedy zastupitelé na svém listopadovém zasedání schválí, příští rok začneme se stavbou kruhového objezdu," ujistil vyškovský místostarosta Břetislav Usnul.