Sídlí v prostorách Základní školy Letní pole.

„V tuto chvíli je stěžejním bodem činnosti TyfloCentra individuální práce s klientem,“ upozorňuje sociální pracovnice Zdeňka Plšková.

Mezi nejvíce využívané služby patří podle ní základní a sociální poradenství. „Klienti mají zájem o pomoc při vyřízení průkazek ZTP či ZTP/P. Přichází také s dotazy, jaké další výhody či pomoc jsou s těmito průkazy spojeny,“ říká Plšková.

Klíčový je podle ní i nový zákon o sociálních službách a s ním spojený příspěvek na péči. „Klienti chtějí vědět, komu všemu mohou za služby zaplatit a občas si pletou příspěvek na péči, který je určený výhradně na péči jako službu, s příspěvkem například na zakoupení léků,“ popisuje sociální pracovnice.

Zrakově postižení lidé z vyškovského regionu mají dále zájem také o vyřízení slevy na odebraný zemní plyn či informace o možnostech slev u mobilních telefonů. „S klientem formulář vyplňujeme buď ve středisku, doma, nebo třeba jen poradíme po telefonu,“ vyjmenovává Plšková.

O radu se podle ní zájemci obrací také při zpracování textů na počítači. „Například když převádí text do formátu MP3. V tomto případě člověku pomáháme přímo převodem v TyfloCentru nebo doporučujeme po konzultaci s technickým odborníkem z brněnského TyfloCentra vhodný postup či program.

Dále si klienti u nás vyzvedávají elektronickou poštu na počítači s hlasovým výstupem, kterou si jinak musí nechat přečíst a podobně. Důležité je však i poskytování konkrétních informací jako vyhledání adresy na internetu či kontaktu na lékaře,“ dodává pracovnice.

Do vyškovského TyfloCentra však nemusí zrakově postižení zavítat jen kvůli konkrétní radě. „Často si k nám také přijdou jen popovídat a podělit se o pozitivní i negativnější zkušenosti, které třeba dříve nikdy s lidmi s podobným handicapem neprobírali. Zajímá je také možnost výletů a exkurzí či nejrůznějších dalších aktivit. Informují nás, o co by měli například ve výtvarné dílně zájem. Všechny podněty samozřejmě vítáme a snažíme se je v rámci možností uskutečnit,“ doplňuje Plšková.