Takzvanou přesilovkou proti inflaci zahájili nový rok zástupci Lidlu, kteří se rozhodli zlevnit vybrané potraviny nad rámec změn v dani z přidané hodnoty. Nižší ceny avizují například u pečiva nebo masa. „Další slevy se týkají třeba bločku třicetiprocentního eidamu, kde se cena snížila z 47,90 korun na 45,40 nebo u vejcí typu M v balení po třiceti kusech, které jsou nově k dispozici za 131,90 namísto 139,90,“ vyčíslila mluvčí společnosti Iveta Barabášová.
Nižší DPH promítli do cen některých produktů představitelé prakticky všech jihomoravských potravinových řetězců. V případě Penny Marketu snížili zástupci firmy ceny neakčního zboží u pečiva, masa, mléčných výrobků nebo cukru.
„Ceny produktů na regálech plně odpovídají nové sazbě DPH. V případě potravin došlo ke snížení z patnácti procent na dvanáct. Tuto změnu nezaokrouhlujeme a zohledňujeme v plné výši. Změna je z našeho pohledu maximálně transparentní a zákazník v regále i u pokladny vidí, jak se ve srovnání s prosincem cena změnila,“ informoval mluvčí firmy Tomáš Kubík.
Ceny mohou nastavovat takřka svévolně
Výrazné zdražení naopak mnozí zákazníci očekávali u nealkoholických nápojů. Tyto produkty se totiž s novým rokem přesunuly do základní jednadvacetiprocentní sazby daně z přidané hodnoty. Vyšší DPH nově platí také pro dětskou výživu, která se z dřívější desetiprocentní hladiny přesunula do nové dvanáctiprocentní.
„Přes tisíc produktů z těchto skupin necháváme za původní ceny. Například neperlivá Aquila voda 1,5 litru, která by po zvýšení sazby daně stála 17,78 korun, zůstala na své původní ceně 16,90. Stejně tak Aqua Anna kojenecká voda 5 litrů zůstane na své původní prodejní ceně 29,90, nové sazbě DPH by přitom odpovídala cenovka 31,46 korun,“ uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
VIDĚLI JSTE? Tři králové a velbloudi na jihu Moravy. Tradiční sbírka začala
Ekonom Lukáš Kovanda nicméně upozornil, že si obchodníci mohou nastavovat marže takřka svévolně. To jim následně umožňuje snižovat ceny dokonce nad rámec DPH.
„Pokud jsou řetězce schopny zlevnit až nad rámec snížení DPH, vlastně tím potvrzují, že stěžejním důvodem relativně drahých potravin jsou nafouknuté marže obchodníků,“ sdělil Kovanda.
Nákupy přes internet využívá čas od času třeba studentka Dana Kochová. „S přítelem jsme si pro srovnání zadali stejný nákup z loňska do košíku i teď, vyšel asi o sto korun levněji,“ popsala svou zkušenost mladá žena.